Svensk Form och Form syns och hörs på Bokmässan i Göteborg

Svensk Form och Form syns och hörs på Bokmässan i Göteborg

Träffa Svensk Form på många platser i samband med Bokmässan 2015. Vi finns på Forskartorget, Röhsska Museet och Park Lane tillsammans med flera samarbetspartners som stimulerar designutveckling och forskning i Sverige. Framför allt firar vi tidningen Forms 110 årsjubileum och Svensk Forms 170 år i samtiden.

På Bokmässan – Design i fokus på Forskartorget
Tillsammans med Stiftelsen Svensk Industridesign (SVID), Designfakulteten och Arkitektur- och Designcentrum (ArkDes) tillgängliggör vi designforskning för en bredare publik. I den gemensamma montern B05:72 ligger fokus på designforskning och programmet är minst sagt fullspäckat. Här kan besökaren ta del av det digitala designarkiv (designarkiv.se) som Svensk Form byggt upp tillsammans med Centrum för Näringslivshistoria. I montern får besökaren även chansen att lyssna på en av världens mest framstående forskare inom social innovation och hållbar design – Ezio Manzini, som berättar om sin nya bok, Design, Where Everybody Designs. Tidningen Form finns även på plats i Nätverkstans monter i B-Hallen, plats B02:41.

– Samarbete är bästa receptet när man vill förändra och nå ut. Därför är vi extra glada att delta med flera aktörer inom det breda designfältet. Svensk Form har sedan starten 1845 både dokumenterat och speglat designutvecklingen, parallellt med att ta sig an aktuella samtidsutmaningar. Massor av spännande material finns tillgängligt på designarkiv.se och swedishdesign.org, för samtid och framtid, säger Ewa Kumlin, vd på Svensk Form.

Tid:
24–27 september.
Plats: Svenska mässan, Göteborg. Bok & bibliotek 2015. Monter B05:72, samt tidningen Form i B02:41.
Fullständigt program: http://www.svid.se/sv/Om-SVID/Kalender/2015/SVID--People-Powered-Future-pa-Forskartorget-Bokmassan-Goteborg/Program/

PechaKucha Night på Park Lane 24 september
På kvällen den 24 september arrangerar ADA i samarbete med bl.a. Svensk Form en PechaKucha Night på Park Lane.

Första talare på scen kl.20.20 (paus på 20 minuter i halvtid):
Maria Seipel, MA-student design HDK, om boken som format.
Nour och Mohammad Neweder, ensamkommande syskonpar om deras väg från Syrien till Sverige.
Olle Essvik, bokbindare, konstnär och universitetsadjunkt, HDK.
Eva-Karin Anderman och Stefan Holmlid, Designfakulteten, om projektet People Powered Future.
Carl-Johan Skogh, masterutbildningen Child Culture Design.
Petra Dokken, I hjärtats tjänst.
Per Östling, Angeredsutmaningen.
Nina Aksell, Empathy is the new black.

Tid: 24 september Insläpp 19.30, första talare 20.20
Plats: Park Lane, Kungsportsavenyen 36–38
Fullständigt program: http://www.adasweden.se/artikel/pecha-kucha-46-1/

Tidningen Form 110 år – stor fest på Röhsska Museet den 25 september
Tidningen Form fyller 110 år och det firas med en stor fest för litteraturen om arkitektur, form och design i samband med bokmässan i Göteborg.Det bjuds på dryck, mingel, musik och framför allt intressanta panelsamtal med författare, forskare och redaktörer till nya böcker, magasin och fanzine. Flera förlag är på plats med nya böcker och Röhsskas tillfälliga utställningar är öppna.

Samtalsgäster ikväll:
Ezio Manzini, världsledande forskare på design för hållbarhet och social innovation
Marcus Jahnke, doktor i design från Högskolan för design och konsthantverk
Christina Zetterlund, professor på Konstfack
Sara Kristoffersson, professor på Konstfack
Lasse Brunnström, professor på Högskolan för design och konsthantverk
Andréas Hagström, curator för Röhsskas Kraftwerkutställning
Salka Hallström Bornold, bitr. chefredaktör Form
Mattias Göransson, chefredaktör Filter
Sara Andreasson, designer, illustratör, redaktör för BBY Magazine (tillsammans med Josefine Harstedt)
Hilda Granath, fotograf och redaktör för Pet People magazine (tillsammans med Linnea Paulsson)

Kvällens moderatorer är Love Jönsson, designskribent och intendent på Röhsska museet och Matilda Lindvall, design manager, tidigare chef och innehållsansvarig på ADA, nu egenföretagare. Festen arrangeras av Svensk Form Väst.

Tid:
25 september 18.30–21.30
Plats:
Röhsska Museet, Vasagatan 39.
Fullständigt program: