Svensk Form samordnar deltagarna i utställningen "Sweden – Living Design" vid Asiens ledande designevenemang

I dag 1 december 2014 startar Hong Kong Business of Design Week (BODW), som pågår till den 6 december. BODW är Asiens ledande designevenemang och Sverige är nu för andra gången partnerland. Under temat "Sweden – Living Design" har Sverige ett unikt tillfälle att visa ett brett spektrum av svensk designkunskap. Svensk Form samordnar deltagarna i utställningen "Sweden – Living Design" och visar utställningen Design S, Sveriges nationella designutmärkelse.

En av målsättningarna med den svenska satsningen är att stärka bilden av Sverige som ett land med gediget designkunnande och stark innovationskraft. Svenska företag inom kreativa näringar får under BODW möjlighet till exponering för en asiatisk och internationell publik och en stark plattform för affärsmöjligheter och utbyten i Hong Kong och övriga Kina.

Svensk Forms utställning Design S visas på HK Convention and Exhibition Centre.

– Det är naturligt att vår nationella designutmärkelse, Design S, representerar svensk design i utlandet i officiella sammanhang. Det är också ett av syftena med utställningen, så vi är väldigt glada över att kunna visa Design S i samband med Asiens främsta designhändelse, säger Ewa Kumlin, vd för Svensk Form.

Under veckan kommer bland annat 27 svenska talare inom design, arkitektur och branding att framträda på BODW Speakers Forum. Designprodukter från 20 svenska företag kommer att säljas i fem "pop-up stores" i det nya designcentret PMQ.

Företag och organisationer som Volvo Cars, Electrolux, IKEA, Scania, Veryday, H&M, Sweco, Teknikföretagen, Region Skåne/Malmö stad (med företag från regionen) deltar. Sammanlagt förväntas över 50 svenska företag delta eller finnas representerade under BODW, som med kringaktiviteter lockar runt 100 000 besökare varje år.

För mer information vänligen kontakta:
Anna Blomdahl, internationell projektledare,
anna.blomdahl@svenskform.se, +46 (0)76 256 75 25