Svensk Forms 170-årsjubileum firas i hela landet 6 oktober 2015

Svensk Forms 170-årsjubileum firas i hela landet 6 oktober 2015

Jubileum är en bra anledning att reflektera både över historien och framtiden. 170 år är en lång tid! Svensk Forms styrka har i alla tider varit att omedelbart ta sig an samtidens utmaningar. Vi firar 170-årsjubiléet med Formslag simultant över hela landet – du är välkommen, vart du än befinner dig! I år firar vi dessutom att vi bildat två nya regionalföreningar: Svensk Form Värmland och Svensk Form Stockholm.

Svensk Form grundades 1845 av konstnären och folklivsforskaren Nils Månsson Mandelgren, som året innan startade en söndagsritskola för hantverkare, det som sedan skulle bli Konstfack. Genom historien har Svensk Form drivit utvecklingen inom form och design med bland annat utställningar, opinionsbildning, publikationer, utlandssatsningar, stöd till formgivare, utmärkelser och tidningsproduktion. Svensk Form ger ut tidningen Form sedan 1905 - även den en jubilar i år, hela 110 år.

2015 firar vi inte bara 170 år i samtiden, utan även bildandet av två nya regionalföreningar: Svensk Form Värmland och Svensk Form Stockholm.

– Det är fantastiskt roligt att se hur starkt engagemanget är i hela landet för frågor som berör form, design och arkitektur. Aktiviteterna inom Svensk Forms regionalföreningar ökar och vi är väldigt glada för att vi i ett första steg kan välkomna ytterligare två regionalföreningar i gemenskapen, säger Ewa Kumlin, vd Svensk Form.

– Det känns väldigt spännande att bilda en regionalförening av Svensk Form, som en fortsättning på det jobb vi redan gjort i Form i Värmland; att stärka och synliggöra designområdet i Värmland. Som regionalförening får vi nu tillgång till ett riksomfattande nätverk och den väletablerade plattform som Svensk Form varit de senaste 170 åren, säger Jessica Edlom, ordförande i Svensk Form Värmland.

Just nu finns 13 aktiva regionalföreningar runt om i hela landet som nu korar Årets Formbärare 2015 under det stora Formslaget. Den 6 oktober avslöjar vi vilka som utses till formbärare i respektive region. Kontakta regionalföreningarna enligt nedan för mer information.

Svensk Form Dalarna:
Mikael Granberg, mikael.granberg@svenskform.se, 070-585 09 94

Svensk Form Gotland:
Karin Leoson, karin@leoson.se, 070-606 99 11

Svensk Form Jämtland:
Katarina Widegren, jamtland@svenskform.se, 070-657 72 44

Svensk Form Norrbotten:
Åsa Wikberg Nilsson, norrbotten@svenskform.se, 070-610 13 42

Svensk Form Småland:
Britt-Marie Börjesgård, britt-marie.borjesgard@jkpglm.se, 070-548 18 50

Svensk Form Stockholm
Om Formbäraren: Christine Sundberg Carendi, christine.s.carendi@gmail.com, 070-494 57 99