Svensk Forms stipendium till modestudenten Matilda Norberg

Svensk Forms stipendium till modestudenten Matilda Norberg

Svensk Form verkar för att stimulera designutvecklingen i Sverige, bland annat genom att på olika sätt stötta unga formgivare. Föreningen har i år glädjen att dela ut ett stipendium på 20 000 kr ur Björkmans, Hamelmanns och Rundqvists fond, till textil- och modestudenten Matilda Norberg. Hon är utbildad på Handarbetets Vänner samt Konstfack och har påbörjat sin masterutbildning i Knitwear på Royal College of Art i London.

Valet av stipendiat görs av Svensk Forms stipendienämnd, vilken var helt enig i valet av Matilda Norberg, som de menar var i en klass för sig bland årets stipendieansökningar. Hon tog emot stipendiet på Svensk Forms årsmöte i Umeå den 24 maj:

– Jag är jätteglad för det här stipendiet, det stärker självförtroendet och gör det möjligt för mig rent ekonomiskt att studera vidare. Pengarna kommer att gå till terminsavgiften.

Matilda Norberg är 28 år och uppvuxen i Skellefteå. Efter att ha läst fristående kurser inom design och textil och gjort mindre uppdrag inom designområdet, sökte hon till Handarbetets Vänners skola 2009. Hon ville fördjupa sig inom textilt hantverk, vävning och broderi. Efter ett år där gick hon vidare till kandidatprogrammet i textil på Konstfack, där hon började intressera sig för stickning och att utveckla tekniken. Den stora drivkraften för henne är att driva utvecklingen framåt inom textila material och tekniker med fokus på stickning.

Till hösten påbörjar Matilda Norberg sitt andra år på masterutbildningen i mode med inriktning mot stickteknik och stickade material på Royal College of Art i London, en av Europas främsta modeskolor. Drömmen är att få arbeta på ett större modehus eller inom en egen verksamhet med att utveckla tekniker och material för konfektion och textilindustri.

Svensk Forms stipendier
Svensk Form förvaltar tre större stipendiefonder: Björkmans, Hamelmanns och Rundqvists fond, till person som gått ut Konstfack; Beijers, Kalderéns och Wallmarks fond, till person med konstindustriell inriktning; Johan Anderssons fond, till yrkesutövare under 29 år verksam inom i första hand konstindustri och hantverk. Utdelning beror på fondernas avkastning, vilket gör att stipendierna inte delas ut varje år. Om utdelning sker, från vilken fond och vilken summa, utlyses på Svensk Forms hemsida i december varje år.

Svensk Forms stipendienämnd består av:
Ewa Kumlin, VD Svensk Form
Synnöve Mork, formgivare
Magnus Silfverhielm, arkitekt MSA
Kerstin Wickman, designhistoriker och professor
Hanna Grill Lyssarides, konsthantverkare

För mer information: svenskform.se

Presskontakter:
Ewa Kumlin, vd Svensk Form och ledamot i stipendienämnden
ewa.kumlin@svenskform.se
+46 (0)736-63 66 76

Elna Lassbo, PR- och marknadsansvarig Svensk Form
elna.lassbo@svenskform.se
+46 (0)723-23 31 48

Regioner

Svensk Form är en aktiv medlemsförening för privatpersoner, företag och yrkesverksamma inom form, design och arkitektur. Föreningen grundades 1845 som Svenska Slöjdföreningen och har sedan dess främjat svensk design i Sverige och utomlands.