Svensk Forms tidigare vd Johan Huldt har avlidit

Svensk Forms tidigare vd Johan Huldt har avlidit

Johan Huldt, född 1942, vd för Svensk Form under åren 1996 – 2002, avled hastigt lördagen den 23 januari 2016.

Under sina år som vd för Svensk Form hann Johan Huldt skapa en ny mötesplats på Skeppsholmen år 2000, med utställningsytor, café och bibliotek, som resulterade i att föreningen fick regeringens uppdrag att verka som mötesplats för form och design 2002.

Han initierade flera utställningar, bland dem 5599 i Helsingborg (på bomässan H99), Design Nordic Way och Vistet - Ett Hem, en boendeutställning utanför Nordiska Museet. Svensk Form verkade även internationellt, på Expo 2000 i Hannover med utställningen Swedish Good Design i Japan och utställningen Design for Every Body som turnerade runt världen under flera år, liksom designutmärkelserna Utmärkt Svensk Form och Ung Svensk Form.

Genom Johans utmärkta kontakter kunde även biblioteket och arkivet digitaliseras tack vare stöd från Riksbankens Jubileumsfond. Som ett sätt att stärka svensk design genomförde Svensk Form under Johans ledning en utställning i form av en inredning i svenske handelsministerns, Leif Pagrotskys, rum. Johan var också djupt engagerad i skapandet av Formens Hus i Hällefors.

Efter sin post på Svensk Form blev Johan Huldt professor i design vid Borås högskola. Han var utbildad möbelformgivare på Konstfack och startade 1968 möbelföretaget Innovator Design tillsammans med kollegan Jan Dranger. Innovator Design skapade flera framgångsrika, praktiska och banbrytande möbler under 70-talet som premierats och blivit ikoner.

Alla minns vi hans ständiga mantra: ”Formen är samhällets största kulturfaktor"

Se kortfilm om Johan Huldt och Jan Dranger ur Levande Design 2008.