Tokyo Style Umeå 2014 – Svensk Form driver japanskt kulturprojekt under kulturhuvudstadsåret

Idag och under hela helgen invigs kulturhuvudstadsåret 2014. Svensk Form är på plats och kommer att bidra med japansk kultur under projektet Tokyo Style Umeå 2014. Genom utställningar, samtal och japansk trädgårdskonst engageras lokala kreatörer och institutioner för att stärka det redan goda kulturutbytet med Japan.

– Projektet handlar om likheterna mellan Japan och Sverige – "det långsamma", intresset för och vördnaden inför naturen och en anmärkningsvärd omsorg om detaljer, berättar projektchefen Anna Sjöberg.

Utbytet kommer att ske med några av de främsta företrädarna från båda ländernas spjutspetsområden, vilket kommer att bidra till kulturhuvudstadsårets internationella profil. Projektet är ett samarbete med organisationen EU JapanFest, Komatsu City och Umeå 2014. Svensk Form ansvarar för genomförandet av delprojekten i samverkan med lokala och japanska aktörer. Projektet innefattar till att börja med fyra delprojekt.

Tokyo Style under året:

PechaKucha 7 februari – kick-off för Tokyo Style
I samarbete med grundarna för PechaKucha, Klein Dytham Architecture, genomförs fyra PechaKucha-kvällar i Umeå med korta presentationer om angelägna ämnen för att främja och förstärka det offentliga samtalet. Det första tillfället är 7 februari, vilket också blir kick-off för hela projektet.

Shiboriutställning: In between light – materiality and rhythm
14 juni öppnar en textilutställning med japanska och svenska konstnärer som alla relaterar till den japanska tekniken shibori på ett eller annat sätt. Curators är Åsa Persson och Elsa Chartin, som också deltar i utställningen. Shibori som textil teknik och uttryck är ett levande exempel på en växelverkan mellan Japan och Sverige.

Wisdom Forest Moss Garden
En mossträdgård skapas av designentreprenören Teruo Kurasaki i samarbete med Komatsu City. Trädgården byggs upp på plats i Umeå i samarbete med lokala aktörer. Umeå kommun upplåter en plats vid Umeälven.

Tidningen Form
Svensk Forms tidning Form har som en del av projektet getts ut i en specialupplaga med tema utbyte Japan-Sverige. Tidningen gavs ut i Tokyo i november 2013. Numret kommer att vara en viktig del av Tokyo Style Umeå 2014. Form nr 1 2014 har också specialtema med japanska inslag.

Mer information om Tokyo Style Umeå 2014.

Presskontakter:
Anna Sjöberg, projektchef Tokyo Style Umeå 2014 och ordförande Svensk Form Västerbotten
anna.sjoberg@svenskform.se

Elna Lassbo, presskontakt Svensk Form
elna.lassbo@svenskform.se

Regioner

Svensk Form är en aktiv medlemsförening för privatpersoner, företag och yrkesverksamma inom form-, design- och arkitekturbranschen. Föreningen grundades 1845 som Svenska Slöjdföreningen och har sedan dess främjat svensk design i Sverige och utomlands.