Pink Chicken Project av Leo Fidjeland och Linnea Våglund är ett av de 25 projekten som visas i Ung Svensk Form 2020.

​Ung Svensk Form 2020 visas på Design by Umeå

Den 1 september öppnar utställningen Ung Svensk Form 2020 i Utopia Galleria i Umeå som en del av stadens designsatsning ”Design by Umeå”. Utställningen visas 1–11 september och flera av de medverkande formgivarna deltar i det gedigna programmet.

– Aldrig tidigare har engagemanget för utmärkelsen Ung Svensk Form varit starkare än idag i en tid där de ungas kreativitet kan bidra till att forma nya hållbara hjulspår efter krisen. Och det är därför verkligen glädjande att Ung Svensk Form 2020 nu blir en viktig del av satsningen Design by Umeå, i en av Sveriges mest dynamiska designstäder, säger Mats Widbom, vd Svensk Form.

– Vi är nog många som delar insikten om att vi måste hitta nya lösningar på de många utmaningar vi står inför. Att kunna arbeta utifrån designmetodik för att ställa om samhället, utforma nya typer av produkter och tjänster och ställa nya frågor som utmanar vår kreativitet är viktiga kompetenser som vi ser att många aktörer i Umeå besitter. Vi är mycket glada över att vi har möjlighet att ställa ut Ung Svensk Form, mitt i Umeå, och bjuda in till många diskussioner om hur vi skapar en hållbar omställning och utveckling, säger Anna Olofsson, marknadschef, Umeå kommun.

Plats: Utopia Galleria, Kungsgatan 65, Umeå.
Utställningsperiod: 1–11 september 2020.

Ta del av programmet!
Under utställningsperioden kan du ta del av intressanta lunchföredrag om Ung Svensk Form. Se tider och plats på https://www.designbyumea.com/programme-2020

Torsdag 3 september
Lunchföredrag av Camilla Arnbert som medverkar i utställningen med modekollektionen Surfaced Print. Moderator Linnea Dimitrou, medlem i Ung Svensk Form juryn och konstnärlig ledare på Sliperiet, Umeå universitet.

Onsdag 9 september
Lunchföredrag med Ung Svensk Forms projektledare Karin Wiberg.

Torsdag 10 september
Lunchföredrag med Leo Fidjeland och Linnea Våglund som medverkar i utställningen med Pink Chicken Project, ett spekulativt designprojekt som handlar bioteknik och mänsklighetens geologiska spår.

Pressbilder Ung Svensk Form 2020: https://bit.ly/2RGTJeS

Ansökan öppen till Ung Svensk Form 2021
Just nu pågår ansökningsperioden till Ung Svensk Form 2021 och utmärkelsen erbjuder fler stipendier än någonsin, bl.a arbetsstipendier hos IKEA och Ericsson. Alla områden inom design och formgivning välkomnas: till exempel industridesign, grafisk design, produktdesign, arkitektur, inrednings- och utställningsarkitektur, möbler, konsthantverk, armatur, glas, keramik, textil och mode. Personer födda 1984 eller senare är välkommen att söka. Äldre sökande kan delta om de är studerande vid ansökningstillfället. Ansök senast 30 september 2020 på http://ungsvenskform.se/usf-2021/

Om Ung Svensk Form