Ericsson-stipendiet går till Alexandra Fransson & Jacob Alm Andersson med bidraget The Blue Project. Foto: Vanitas Stockholm

Ung Svensk Form 2021: årets stipendiater

Idag 8 februari invigs utställningen Ung Svensk Form 2021 digitalt på Kulturhuset Stadsteatern på Stockholm Design Weeks första dag. Bland de 26 medverkande formgivarna är det sex som tilldelas stipendier inom ramen för utmärkelsen Ung Svensk Form.

– Vi är väldigt stolta över de stipendier som delas ut i Ung Svensk Form 2021. Den skjuts i karriären som ett stipendium innebär betyder mycket för de unga och begåvade formgivarna som medverkar i Ung Svensk Form, ofta i glappet mellan studier och yrkeslivet, säger Karin Wiberg, projektledare för Ung Svensk Form.

Årets Ung Svensk Form-stipendiater:

Arvet delar ut ett arbetsstipendium på 50 000 kr inom arkitektur och kunskapen om byggande i trä. Stipendiet tilldelas Kalle Hellmark & Angelina Kjellén med bidraget Nuance.

Ericsson delar ut ett nytt arbetsstipendium på avdelningen för Design & User Experience med möjlighet att få jobba med innovation, hållbarhet och framtidens lösningar. Stipendiet tilldelas Alexandra Fransson & Jacob Alm Andersson med bidraget The Blue Project.

IKEA var för 23 år sedan med och startade upp Ung Svensk Form tillsammans med Svensk Form och har under många år varit engagerade samarbetspartner. Arbetsstipendiet hos IKEA of Sweden löper under fem månader med lön och boende i Älmhult. Årets stipendiat är Qian Jiang med bidraget Outside the Box.

Kvadrat delar ut ett stipendium som består av material, en kontantsumma och möjligheten att ställa ut i Kvadrats showroom i Stockholm. Stipendiet tilldelas Alexandra Friberg med bidraget Braid Collection.

Lammhults Möbel delar ut ett stipendium som består av material, en kontantsumma och möjligheten att ställa ut i Lammhults showroom i Stockholm. Stipendiet tilldelas Anton Kreü med bidraget Elements of Wasteland.

Massive Entertainment delar ut ett nytt stipendium som omfattar sex månaders betald praktik som ”Concept Artist” med fokus på design av kläder, accessoarer och skins inom spelproduktion på Massive Entertainment. Utöver detta får stipendiaten även hjälp med att hitta lägenhet i Malmö. Stipendiet tilldelas Marie Isacsson med bidraget Fantasy land.

Dessutom bjuder Stiftelsen för Garverinäringens Främjande deltagarna i Ung Svensk Form 2021, samt ett antal nya medlemmar i Svensk Form som har sökt utmärkelsen, på en studie- och workshopresa till ett garveri i Sverige. Under garveribesöket ges möjlighet att ansöka om två arbetsstipendier på tre–fem dagar à 20 000 kr vardera.

Samtliga jurymotiveringar och hela utställningen finns att se på https://2021.ungsvenskform.se/
Om de rådande restriktionerna på grund av Covid-19 förändras kommer utställningen även att öppna i Galleri 3 på Kulturhuset Stadsteatern.

Turnéplan för Ung Svensk Form 2021:

8 februari – 14 mars, Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm
1 april – 16 maj, IKEA Museum, Älmhult
Maj-augusti, Umeå, tbc
Sept/okt, Göteborg, tbc
13 november – 16 januari (2022), Form/Design Center, Malmö

Utställningen Ung Svensk Form 2021 är en samproduktion mellan Föreningen Svensk Form och IKEA Museum, i samarbete med Kulturhuset Stadsteatern och Malmö stad.