Verk i bild: Emma K Gudmundson "Floats", Anton Brunberg "Pallet Thief", Mirjam Hemström "The Metamorphosis of Weaving"

Ung Svensk Form 2021 visas i Borås – för första gången!

I höst visas Ung Svensk Form 2021 på Textilmuseet. Utställningen som tidigare under året visats i Stockholm, Älmhult och Umeå presenterar 26 unga formgivare som kommer att bidra till att förändra och förbättra framtiden. De gör det med möbler, mode, hantverk, film och förstärkt verklighet. Men framför allt: de gör det med hjärtat.

– Äntligen! Vi är så glada och stolta över att Ung Svensk Form för första gången nu kan visas i Borås och detta under ett år då tre mycket starka bidrag från studenter på Textilhögskolan är med i utställningen och att staden dessutom firar sitt 400-årsjubileum, säger Mats Widbom, vd på Svensk Form.

Ung Svensk Form är en årlig utmärkelse och en utställning som genomförs av Svensk Form. En arena för ung svensk design som uppmärksammar behovet av att skapa kreativt inom designarbetet. Om att tro på sin idé och genomföra den. Att våga leka, pröva och undersöka fritt, utan krav på anpassning till marknaden.

I Ung Svensk Form 2021 medverkar tre formgivare med examen från Textilhögskolan i Borås; textildesignern Mirjam Hemström med det vävda verket "The Metamorphosis of Weaving", modedesignern Emma K Gudmundsons med kreationer ur kollektionen "Floats" och Sigrid Schiötz Olsens med flera multifunktionella fritidskläder ”Bike to Ski (and Everything in Between)”.

– Det är med stor glädje vi visar Ung Svensk Form 2021 på Textilmuseet. Det känns självklart att uppmärksamma Sveriges unga, talangfulla och nytänkande formgivare, där bland annat tre designers från Textilhögskolan i Borås ingår, under Borås 400-årsjubileum, säger Ulrika Kullenberg, museichef på Textilmuseet.

Under utställningsperioden kan besökarna också se utställningen Craft Rituals – en färgsprakande sagovärld och ett experimentellt multikonstverk om ull och livets väv. Även en utställning av konstnären Ian Berry med häpnadsväckande fotorealistiska verk skapade helt och hållet av återvunnen denim pågår samtidigt som Ung Svensk Form.

Utställningsperiod

4 september-31 oktober

Välkommen till pressvisning!

Fredagen 3 september kl 13.00
Anmäl dig till Textilmuseets kommunikatör Louise Sjöström, louise.sjostrom@boras.se

Ladda ner Textilmuseets pressbilder via följande länk och inlogg:
Användarnamn: Borasstad, Lösenord: Boras1621

Kontaktperson, Textilmuseet

Louise Sjöström
Kommunikatör & presskontakt Textilmuseet
louise.sjostrom@boras.se
076-888 85 88

Ung Svensk Form 2021 är en samproduktion mellan Svensk Form och IKEA Museum, i samarbete med Kulturhuset Stadsteatern och Malmö stad.

Utställningen på Textilmuseet presenteras i samverkan med Svensk Form, Textile Fashion Center och Svensk Form Väst.