Ung Svensk Form 2022 + H55 i Helsingborg!

Ung Svensk Form 2022 + H55 i Helsingborg!

Anrik och nyrik knyter band när Dunkers kulturhus öppnar en gemensam utställning av H55 och Ung Svensk Form 2022! I den legendariska paviljongen från utställningen 1955 möts gammal och ung – dåtiden och nutidens främsta innovatörer inom design, hantverk, mode och arkitektur.

1955 arrangerade Svensk Form (då Svenska Slöjdföreningen) tillsammans med Helsingborg stad designutställningen H55 i Helsingborg. Syftet var att visa den utveckling som skett sedan Stockholmsutställningen 1930 och samtidigt bredda en allmän kännedomen om formgivna vardagsföremål.

– Precis som H55 formade och förmedlade en framtidsbild lyfter Ung Svensk Form 2022 fram den kreativa och modiga generation formskapare som idag pekar ut en riktning mot en mer hållbar framtid, säger Mats Widbom vd Svensk Form.

När H22 City Expo slår upp portarna den 30 maj bjuder Dunkers kulturhus in till ett möte mellan det bästa ur formarkiven från 1955 och framtidens formklenoder hos vinnarna i Ung Svensk Form 2022. Utställningen presenteras med havsutsikt i en av de ursprungliga paviljongerna som ritades till H55 på Parapeten av Carl-Axel Acking.

– Det är en fantastisk ära att få visa årets utställning av Ung Svensk Form under H22 City Expo på Dunkers kulturhus. I mötet med H55 får våra nya, unga röster fortsätta den designdialog som har pågått ända sedan paviljongens anrika utställning 1955. Att visa mod och hålla högsta nivå av hantverksskicklighet är lika aktuellt nu som då, säger Karin Wiberg, projektledare för Ung Svensk Form.

Tillsammans med föremål ur Helsingborgs museisamling och Rolf Sjölanders H55-modell kan vi se den retrospektiva utveckling som skett sedan 1955 års konstindustriella bostadsutställning i Helsingborg. I utställningen möter vi designstorheter som Astrid Sampe, Hertha Bengtsson, Marianne Richter, Nils Strinning och Stig Lindberg.

– Genom att sammanföra utställningen om H55 med Ung Svensk Form 2022 återupplivar vi platsens minne av att en gång agerat arena för mötet mellan Helsingborgs stad och Svenska Slöjdföreningen – ett sensationellt möte som fick stor betydelse för skandinavisk formgivning i omvärlden, säger Karin Kardell, antikvarie på Helsingborgs museum.

Fredag 27 maj 11.00 – exklusiv pressvisning
Vid pressvisningen närvarar några av deltagarna från Ung Svensk Form 2022, bland andra Vidar Francke, Kajsa Willumsen och Matilda Hunyadi samt producenten Axel Swanstein och antikvarien Karin Kardell. Anmäl din närvaro vid pressvisningen senast 26 maj 12.00 till
tommy.esbjornsson@helsingborg.se

Utställningen Ung Svensk Form 2022 är en samproduktion mellan Svensk Form och IKEA Museum. Projektet genomförs i samarbete med Kulturhuset Stadsteatern, Malmö stad och en lång rad utställningsarrangörer och stipendiegivare.

För mer information om Ung Svensk Form, kontakta:
Karin Wiberg, Projektledare Ung Svensk Form
karin.wiberg@svenskform.se

Elin Seittu, kommunikationsansvarig, Svensk Form
elin.seittu@svenskform.se

För information om H55 kontakta:
Karin Kardell, Antikvarie Helsingborgs museum
Karin.Kardell@helsingborg.se

För mer information om arrangemanget kontakta:
Axel Swanstein, Utställningsproducent/koordinator Dunkers kulturhus
axel.swanstein@helsingborg.se