Foto: Oliver Lindkvist I bild: Sophie Jungkvist, Olle Sahlqvist och Matilda Envall

Ung Svensk Form 2023 till Malmö museum!

Ett års turnerande och fortfarande lika aktuell! Nu har det blivit dags för sista visningsplats för Ung Svensk Form 2023 – välkommen till Malmö museum.

– Mångfalden av uttryck, tekniker och berättelser är verkligen stor i Ung Svensk Form 2023. Jag hoppas att utställningens unga, kreativa och modiga formskapare får besökarna på Malmö museum att reflektera över vad design kan göra för människor och samhällen i en tid som alltjämt väntar på att bli hållbar, säger Mats Widbom vd för Svensk Form.

Okonventionella beståndsdelar som optiska illusioner, digitala koder och känslotäta vävar blandas med glänsande polyester, limfri konstruktion och mycel som fått svälla som ett stort popcorn! Efter invigningen vid Greenhouse i februari har Ung Svensk Form 2023 turnerat och besökt flera av landets framstående museum och kulturcenter – IKEA Museum i Älmhult, Sara kulturhus i Skellefteå och Textilmuseet i Borås. Nu öppnar den slutligen på sin sista visningsplats hos Malmö museum!

Framtid och dåtid möts
Under visningsperioden hos Malmö museum paras Ung Svensk Form 2023 samman med reliker ur samlingarna. Skånska designklassiker och inhopp från Malmö konstmuseum och Malmö Stadsarkiv kompletterar och bidrar till en näringsrik spänning mellan dåtid och nutid.

– Vi är väldigt glada över att kunna visa Ung Svensk Form på Malmö museum, våra besökare kommer att få uppleva innovativ och nytänkande design från talangfulla unga formgivare och designers, säger Josefine Floberg, utställningschef på Malmö museum.

Pressvisning & invigning
Pressvisning sker torsdagen den 16 november klockan 10:00-11:00. Under pressvisningen deltar Malmö museums utställningsproducent Samuel Thelin, utställningschef Josefine Floberg och två av årets deltagare i Ung Svensk Form, Matilda Envall och Simon Mattisson.

Samma kväll anordnas vernissage för utställningen med inledning av Caroline B Le Bongoat, en av Ung Svensk Form-juryns två ordförande. Kvällen fortsätter med ett panelsamtal mellan Matilda Envall och Simon Mattisson, modererat av Mats Widbom, vd Svensk Form.

Inbjudan till vernissage är personlig och erhålls via efterfrågan hos info@svenskform.se.

Utställningen Ung Svensk Form 2023 är en samproduktion mellan Svensk Form och IKEA Museum. Projektet genomförs i samarbete med IKEA of Sweden, Malmö stad, Stockholm Furniture Fair, Svenskt Trä och en lång rad utställningsarrangörer och stipendiegivare.

För mer information, vänligen kontakta:
Karin Wiberg, projektledare, Ung Svensk Form
karin.wiberg@svenskform.se