Global Nomad av Amanda Borgfors Mészàros (Röster som håller) och Pushing Embroidery av Emilia Elfvik (Ung Svensk Form 2020)

Ung Svensk Form tar plats på IKEA Museum

Svensk Form och IKEA Museum har tillsammans skapat utställningen ”Röster som håller” som visar upp utvald design från utmärkelsen Ung Svensk Form mellan åren 2004 och 2020. Utställningen öppnar den 5 mars på IKEA Museum i Älmhult. I april fylls sedan museet på med ännu mera Ung Svensk Form, denna gång med årets utställning Ung Svensk Form 2020, som just nu visas på ArkDes, och mellan 9 april och 4 juni på IKEA Museum.

– Det är mycket glädjande att vi under vårt jubileumsår kan stärka vår fleråriga samverkan med IKEA genom två utställningar med Ung Svensk Form på IKEA Museum som lyfter fram ung design med hållbarhet i fokus, säger Mats Widbom, vd på Svensk Form

– På IKEA Museum menar vi att god design ska finnas till för alla. Utställningen Röster som håller vill nå ut till de många människorna, även utanför storstäderna där det ofta kan vara svårare att ta del av design. Vi vill dessutom inspirera människor att följa sina skapardrömmar, säger Anna Sandberg Falk, kurator på IKEA Museum.

Röster som håller: 5 mars–13 september
Utställningen ”Röster som håller” (Sustain Able Voices) är skapad genom fotografier av de utvalda verken tillsammans med ett antal intervjuer med formgivarna bakom projekten. Utställningen demokratiserar och tillgängliggör design för en kultur- och designintresserad allmänhet genom att i ett flexibelt utställningsformat sprida kopplingen mellan design och hållbarhet över landet, även till platser med begränsade utställningsmöjligheter. Röster som håller kommer även att visas internationellt under namnet Sustain Able Voices i samverkan med Svenska institutet, med ett första stopp på House of Sweden i Washington DC (5 mars – 28 juni). ​Pressbilder Röster som håller: ikeamuseum.com/en/press-room/

Ung Svensk Form 2020: 9 april–4 juni
Ung Svensk Form är en jurybedömd utmärkelse och vandringsutställning som har till syfte att öka och bredda kunskapen om ung och nyskapande svensk formgivning. I Ung Svensk Form lyfts vikten av att kunna skapa och undersöka fritt utan krav på anpassning till marknaden. Utställningen Ung Svensk Form 2020 är en samproduktion mellan Föreningen Svensk Form och ArkDes, med stöd av IKEA, IKEA Museum och Malmö stad. Ung Svensk Form startade i Malmö på Form/Design Center 1998. Läs mer om ​årets utställning  Pressbilder Ung Svensk Form 2020: https://bit.ly/2RGTJeS