Malin Norberg, Kelly Konings, Karl Ekdahl

Ung Svensk Form till Lokstallarna under Southern Sweden Design Days!

Futuristisk folklore, tunga såpbubblor och mångsidiga moduler med fogliga fogar – i Ung Svensk Form 2024 finns allt från förlossningsinstruktioner till zero waste med maximal form. I år tar Ung Svensk Form plats på Lokstallarna under Southern Sweden Design Days 23 – 26 maj.

Ung Svensk Form, den årliga jurybedömda utställningen för unga formgivare, visar som alltid en del av det bästa från morgondagens designscen. Hos studenter och nyutexaminerade märks en vilja och möjlighet att utmana rådande normer och visa på alternativa lösningar och förhållningssätt. Inspirationskällorna hos utställarna är gränslösa: i år finns allt från outfits med astronomiska förtecken, till en schäslong med former som sovande sälar och Orsadräktens historia från skrud till skurhink. Addera trädgårdar besmyckade med jord och sand, en skulptural utforskning av koloniala konnotationer och en kostymkonstruktion med siluetter nog för ett helt nytt kroppsspråk. Ett unikt smakprov på den energi som genomsyrar den unga kreativa scenen idag.

Vinnarna i årets Ung Svensk Form visar en hög designkvalitet och en kreativ problemlösning. De vågar experimentera, ifrågasätta och utmana, och de gör det med en känsla för detaljer, material och estetik. De är inte bara unga svenska formgivare, de är också unga svenska formgivare med en hållbar vision, säger Björn Nordin, vd Svensk Form (tidigare chef för arkitektur och design på Svensk Trä).

Turné 2024
Ung Svensk Form är en turnerande utställning med nedslag hos ett urval av Sveriges ledande museer och kulturcentrum. Se den fullständiga turnéplanen nedan.

Utställningen Ung Svensk Form 2024 är en samproduktion mellan Svensk Form och Dunkers kulturhus. Projektet genomförs i samarbete med IKEA of Sweden, IKEA Museum, Malmö stad, Stockholm Furniture Fair, Svenskt Trä och en lång rad med stipendiegivare och utställningsarrangörer.

För mer information om projektet Ung Svensk Form vänligen kontakta:

Karin Wiberg, projektledare och chef, Ung Svensk Form
karin.wiberg@svenskform.se