Ung Svensk Form till Milan Design Week och HEMMA Gone Wild

Ung Svensk Form till Milan Design Week och HEMMA Gone Wild

Den svenska designsatsningen HEMMA – Stories of Home blev en av de stora snackisarna under förra vårens Milan Design Week. Årets utställning, HEMMA Gone Wild, kurerad av Joyn Designstudio följer upp förra årets utställning med bland annat fem formgivare från Ung Svensk Form 2019. Utställningens produktkatalog utgörs av instagramkontot @hemmagonewild.

I en tid präglad av oroligheter, migration och klimathot, får hemmet en dubbel betydelse – det är både en plats att fly från och en plats att fly till. För många svenskar är hemmet också nära länkat till fascinationen för naturen, vilket också syns i den svenska design som använder sig av naturliga, hållbara material som trä. Precis som hemmet kan visa personlighet, har alla produkterna i utställningen valts ut för dess unika uttryck och hur de samspelar med varandra.

Nytt för i år är också att flera bidrag från Ung Svensk Form 2019 deltar i Designprogrammets utställning: Annelie Grimwade Olofsson & G. William Bell, Simon Skinner, Jan Klingler och Emmeli Rolleberg. Ung Svensk Form och HDK (Högskolan för design och konsthantverk) medverkar med stöd av Göteborg & Co.

– De medverkande i Ung Svensk Form visar tydligt på en samtida tendens där unga kreatörer ofta hämtar kraft ur ett starkt samhällsengagemang och förmedlar berättelser som berör, säger Mats Widbom, vd för Svensk Form.

Pressvisning: 8 april kl.14.00-19.00 (anmäl dig till laurenebreas@14septembre.com)
Daglig fika för press: 9-12 April 10.00-11.30
Invigning: 9 april kl. 19.00-22.00
Utställningsperiod: 9-14 april, öppet dagligen 09.30-19.00
Plats: Via Solferino 15, Brera, Milano

Medverkande företag:

Samarbetspartners:

Stockholm Furniture & Light Fair / Stockholm Design Week / Stockholms Auktionsverk / Lauritz.com

Bakom utställningen står Designprogrammet Swedish Design Moves, som är regeringens satsning på Sverige som designdestination. Visit Sweden driver projektet i samarbete med Svensk Form, ASFB – Association of Swedish Fashion Brands/Swedish Fashion Council, Sveriges Arkitekter och TMF (Trä- och Möbelföretagen).

För mer information:

Anna Blomdahl, projektledare, internationella projekt