Ung Svensk Form till Storsjöyran 2016

Ung Svensk Form till Storsjöyran 2016

Årets upplaga av Ung Svensk Form ställer ut på Storsjöyran i Östersund mellan 23 och 30 juli 2016. Flera av formgivarna med bidrag i utställningen har anknytning till Jämtland och det är första gången på flera år som en Ung Svensk Form-utställning turnerar i norra Sverige.

Den aktuella utställningen har hittills i år besökt Stockholm Furniture & Light Fair, ArkDes (båda i Stockholm) och Form/Design Center (Malmö) innan turen nu kommit till Storsjöyran i Östersund. Samtliga 20 bidrag är med i utställningen och invigningstalar gör Svensk Form Jämtlands ordförande Lena Andersson och Ung Svensk Forms projektledare Karin Wiberg.

– Vi är väldigt stolta över att få ställa ut på Storsjöyran! Det är ett helt nytt forum för oss, men kunde inte vara mer passande med tanke på att flera av årets bidrag i utställningen har stark anknytning till just Jämtland och Östersund. Bland annat kommer musikmaskinen Ajna och deras skapare Jens Peterson Berger och Olov Ylinenpää att vara på plats och spela, berättar Karin Wiberg.

Emma Dahlqvist, frilansande formgivare med bas i Östersund, finns även hon på plats på invigningsdagen för att berätta om sina näverkreationer i examensprojektet It´s Now or näver – som också är hennes bidrag i Ung Svensk Form. Adisa Kopra och Joel Andersson, formgivarna bakom köksknivarna Den lilla svarta/Little black dress, är också på plats och visar sina verk mer ingående.

– Jag tycker det är jätteroligt att kunna visa utställningen på Yran. Utställningen har verkligen hög kvalitet och visar vilken enorm kreativitet det finns bland unga designers, säger Stefan Kauppi, producent Storsjöyran.

Vernissage: Kl.11.00 den 23 juli
Plats: Gallerian Mittpunkten, Kyrkgatan 68, Östersund
Utställningsperiod: 23-30 juli 2016

Nästa stopp på Ung Svensk Forms turné blir Tokyo i oktober/november.

Ung Svensk Form är en årlig utmärkelse och en utställning som genomförs av Svensk Form. Ung Svensk Form är en arena för ung svensk design där vi uppmärksammar behovet av att skapa kreativt utrymme inom designarbetet. Om att tro på sin idé och genomföra den. Att våga leka, pröva och undersöka fritt, utan krav på anpassning till marknaden. Ung Svensk Form drivs av Svensk Form i samarbete med IKEA och Stockholm Furniture & Light Fair.

Storsjöyran är en av Skandinaviens största musikfestivaler som förutom själva festivalen också omfattar den tio dagar långa "Yranveckan". Varje år uppträder runt 70 grupper på åtta scener. Över 1500 artister har uppträtt på Yrans scener och mer en miljon människor har besökt Storsjöyrans festivalkvällar.

Karin Wiberg

Projektledare Ung Svensk Form 0703656325