Över en miljon använder Ersättningskollen

Tjänsten Ersättningskollen som lanserades 2014 har passerat en miljon användare. I samband med detta gjordes en användarundersökning av Försäkringskassan, Svensk Försäkring och AFA Försäkring som ligger bakom tjänsten. Resultaten från undersökningen visar att tjänsten är eftertraktad och uppskattad. 7 av 10 säger sig vara mycket nöjda eller nöjda med Ersättningskollen.

– Det känns fantastiskt roligt att vi lyckats med att nå ut till så många., säger Anette Grundström, kommunikationschef Svensk Försäkring. – Vi ser att tjänsten fyller ett behov, framför allt för privatpersoner som vill ha koll på vad de kan få ut från sina sjuk- och olycksfallsförsäkringar men också för arbetsgivare som använder tjänsten som en service till sina anställda.

­­– Vi har fått mycket positiv feedback sedan ersättningskollen lanserades. Att tjänsten nu är uppe i över en miljon användare är oerhört roligt. Den skapar en tydlighet kring frågor som människor ofta upplever som krångliga, säger Johan Ljungqvist kommunikationsdirektör på AFA Försäkring.

- Ersättningskollen tydliggör hur den ekonomiska situationen påverkas genom exempelvis sjukdom eller en olycka. Över en miljon privatpersoner har använt tjänsten och fått koll och vi hoppas givetvis att ännu fler kommer att göra detsamma, säger Monica Sjögerud, verksamhetsutvecklare på Försäkringskassan.

Ersättningskollen är ett enkelt och unikt webbverktyg som ger en samlad bild över försäkringsskyddet om man skulle bli långvarigt sjuk eller råka ut för en arbetsskada. Tjänsten är ett samarbete mellan Försäkringskassan, Svensk Försäkring och AFA Försäkring

Försäkringskassan: 010-116 98 88
Svensk Försäkring: 08-522 785 18