Galopptränaren Alice Elmerskog har stall på Bro Park i Upplands-Bro.

Alice Elmerskog: ”Det har varit en helt fantastisk dag för mig”

Galopptränaren Alice Elmerskog, född och uppvuxen i Karlstad, hade en fantastisk söndag på Bro Park. Hennes tre starthästar slogs alla om segern i tre av de största loppen och tjänade totalt 510 000 kronor.

Innan tävlingsdagen pratade Alice om att en framgång i ett storlopp skulle betyda jättemycket för hennes karriär. Och den drömmen uppfylldes.

– Det var en helt fantastisk dag.

Alice Elmerskog och hästar var en naturlig kombination, Alice Elmerskog och galopphästar inte lika naturlig. Hon kommer ursprungligen från Karlstad, det var travhästar och lite hopp och dressyr på ponny. Men familjen flyttade till Täby och som 14-åring tog hon steget till galoppsporten.

– Jag fick en praktikplats hos Pia Brandt [idag framgångsrik tränare i Frankrike] och där stannade jag i fyra månader.

Alice utbildade sig till arbersryttare och hamnade hos Bro Park-tränaren Patrick Wahl, först en kortare period – avbrutet av en sväng till den välkände galoppbanan Santa Anita och till Spanien – innan hon mer eller mindre slog sig till ro hos Patrick Wahl i sex år.

– Givetvis lärde jag mig mycket där. Det var också hos Patrick som jag köpte min första galoppör. Det var den tidigare Riksgaloppören Sibenik som jag tränade själv.

Hon red som amatör, red turer för Caroline Malmborg, Claes Björling och Mikael Tjernström. Men det var möjligheten att forma och utveckla hästar som lockade så för sex år sedan gick hon proffstränarkursen på Wången.

2016 var hennes första egentliga år som tränare och sedan dess har stallet förbättrat sina siffror varje år och redan för ett par veckor sedan slog hon nytt ”all-time-high”.

Och i söndags kom hennes största dag som tränare på hemmabanan Bro Park i Upplands-Bro.

Bearium slutade tvåa i Breeders’ Trophy Juvenile och tjänade 250 000 kronor.

Heart of Dreams slutade trea Breeders’ Trophy Mile och tjänade 125 000 kronor.

Wildfire vann Breeders’ Trophy Classic Consolation och 135 000 kronor.

På tre startar drog stallet in nästan lika mycket pengar som under redan av året.

– Av mina tre trodde jag mest på Wildfire. Men alla mina hästar presterade mer än jag vågat drömma om. Det här var min absolut största dag som galopptränare.

Men för Alice är inte Breedersdagen något slutmål. Hon har fem riktigt fina 2-åringar i stallet och har sedan stora förhoppningar inför galopphästauktionen kommande helg.

– Jag har flera hästägare som vill köpa nya hästar. Det kan bli upp mot fem-sex köp, så det känns riktigt spännande. Jag har redan åkt runt och tittat på en del hästar och presenterat dem för eventuella kunder.

Alice sitter inte hemma och väntar på att hästarna ska trilla in i stallet. Hon jobbar aktivt både med ägare och med att studera vad som finns ute på marknaden.

– Jag tror att det är så vi måste jobba för att få in nya hästar.

Alice tillhör också den kategorin tränare som tränar från hästryggen. Tillsammans med Sarah Bernhardsson rider hon stallets alla hästar.

– Jag tycker att jag lär känna hästarna bättre på det sättet. Som ung tränare ger det mig en fördel också.

Alice Elmerskog vet vad hon vill, hon bygger sakta och stadigt upp sin rörelse. Letar hela tiden efter guldkornen som hon kan utveckla.

– Att få fram en stjärna som kan vinna ett stort lopp är väl drömmen för alla.

Och grunden till den gedigna hästkunskapen formades i Värmland, bland travare och ponnyhästar.