Jenny Hedlund i vinnarcirkeln på Bro Park. Hästen i förgrunden är Sublissimo.

Jenny Hedlund – amatören från Enköping som möter Europas topptränare

Ed Dunlop, Niels Petersen, Lennart Reuterskiöld Jr, Archie Watson, Cathrine Erichsen, Wido Neuroth, Madeleine Smith, Kahlil de Burca. Det dräller av toppmeriterade tränare i galopploppet Stockholm Cup International (Gr3) på Bro Park på söndag. Men där finns också amatören Jenny Hedlund från Enköping som startar sin Sublissimo. "Alla vi som är med hoppas väl på vinst", säger hon och skrattar.

Jenny Hedlund?

Tittar vi i galopptränarstatistiken står det 20 starter, tre segrar och totalt 176 032 kronor i prispengar – på hela karriären. Meriter som känns ganska enkla i sammanhanget.

Men den minnesgoda kanske kommer ihåg en välridande jockeylärling i början av 2000-talet. 270 starter på två säsonger gav 30 segrar och ett namn i branschen. Men sen försvann hon helt plötsligt.

– Jag flyttade till England och började jobba för Gerard Butler och Erik Penser.

Jenny Hedlund fick ett bra jobb i England, fick vara med om stora framgångar och fina hästar. Tre vintrar skötte hon också filialen i Dubai.

– Vi var nere med en häst som Jack Sullivan som tog en fjärdeplats i Dubai World Cup.

2010 var hon tillbaka i Sverige, började jobba som hästmassör och har idag kunder som de etablerade travtränarna Stefan ”Tarzan” Melander och Daniel Redén. Och det är tack vare Redén som hon idag står som tränare för Sublissimo. Hästen ägs egentligen av Stall Zet där Redén är delägare, men Jenny Hedlund har fått leasa hästen sedan sommaren 2019.

– Jag ville tillbaka till galoppen och jag är jättetacksam att jag har fått den här chansen av Daniel.

Sublissimo känner vi som en kapabel, men ambitiös häst. Han tränades först av Daniel Redén själv innan Jägersros Vanja Sandrup fick chansen. Nu finns han hos Jenny, bor ute på landet och det är lugn och ro. Från början hade Jenny ett par hästar till, men nu handlar det bara om Sublissimo. Tiden räckte helt enkelt inte till för fler hästar.

Men stallets stjärna får också all uppmärksamhet numera.

– Jag tror att den miljön passar perfekt för honom. Det är en lite stressad häst, men den här omgivningen gör gott för honom. Jag rider honom mycket i skogen också, det är bara så härligt. Sen får han gå mycket i hagen.

Det lantliga lugnet, massage och pyssel har gjort Sublissimo harmonisk. Två segrar och en andraplats på de tre senaste starterna är bevis nog.

– Jag är så otroligt stolt över den här hästen så jag tycker att han är värd den här chansen.

Spår ett, en startsnabb häst och jockeyn Mikael Narvaez Bravo på ryggen. Det borde kunna bli en spårsnål resa efter railen. För det är ju ändå så att Sublissimo och Jenny Hedlund får slå ur underläge.

– Det ska bli jättekul att få vara med. Och nu kan ju allt hända.

Och vad säger Daniel Redén om satsningen?

– Han tycker att det är jättehäftigt.

Fakta: Stockholm Cup

Stockholm Cup International (Gr.3) är den största av de elva löpningar som avgörs under Stockholm Cup-dagen på galoppbanan Bro Park den 19 september 2021.

Stockholm Cup International kallas i folkmun bara för “Cupen” och är Sveriges främsta galopplöpning. Den lockar Skandinaviens största stayerstjärnor och flera internationella gäster.

Mer information, banprogram och presentation av alla starthästarna hittar du på Stockholm Cups hemsida.

Du kan följa tävlingarna på plats på Bro Park eller hemma i soffan via TV12 eller ATG:s webb-tv.