Lill Gusén Hammar har utsetts till ny vd för Svensk Galopp AB. Här ses Lill tillsammans med galopphästen Red Hot Chili. Foto: Svensk Galopp

​Lill Gusén Hammar ny vd för Svensk Galopp AB

Styrelsen för Svensk Galopp AB har utsett Lill Gusén Hammar till ny vd för Svensk Galopp AB. Lill tillträder sin nya tjänst den 1 februari 2021.

– Det är med stor glädje som jag nu kan hälsa Lill Gusén Hammar välkommen som ny vd för Svensk Galopp AB. Med sin kompetens, ledaregenskaper, hästkunnande och ambition kommer hon att vara en stor tillgång för vår sport. Jag vill också tacka vår tillförordnade vd Jan Ohlsson för det sätt på vilket han lett organisationen under den tid vi letat en ny permanent vd, säger Svensk Galopps styrelseordförande Anders Lilius.

Lill Gusén Hammar är 53 år och bor på en hästgård i Enköping. Hon är agronom och har hållit på med hästar i hela sitt liv. Hon har jobbat både på Svenska Ridsportförbundet och Hästnäringens Nationella Stiftelse inom trav, galopp, avel och ridsport. Idag arbetar hon i byggbranschen där hennes tjänst består av projektledning för exploateringsprojekt både i tidiga skeden och under utförandefasen. Det är en kompetens galoppsporten behöver när en ny galoppbana ska anläggas i Skåne.

– Det är med stor entusiasm men också med en stor ödmjukhet som jag tar mig an denna utmaning. Jag ser fram emot att tillsammans med våra medarbetare på Svensk Galopp, med vår styrelse och våra ägare arbeta mot en gemensam målbild där en organisationsutveckling och vår verksamhetsplan kommer att ligga som grund i arbetet. Det kommer kräva att ett antal pusselbitar hamnar på plats för att vi tillsammans ska lyckas med att utveckla svensk galoppsport. Inget är omöjligt, bara olika svårt, säger Lill Gusén Hammar.

– Jag valdes in i Svensk Galopps styrelse i juni i år så jag har skapat mig en bra bild över vår verksamhet och jag känner mig trygg i den kompetens som finns inom Svensk Galopps organisation. Vår tillförordnade vd har också lovat att framgent – om jag så önskar – stötta mig och organisationen. Det är något som jag uppskattar, avslutar Lill Gusén Hammar.

Svensk Galopps styrelse

Svensk Galopp är organisationen som förvaltar och utvecklar galoppsporten i Sverige. Galopp i Sverige bedrivs regelbundet på Bro Park i Upplands-Bro, Jägersro Galopp i Malmö och Göteborg Galopp. På Nationaldagen varje år tävlas det dessutom på Gärdet i Stockholm, och några gånger per år arrangeras galopptävlingar i Strömsholm och Blommeröd.

Du hittar högupplösta bilder från alla svenska galopptävlingar på www.svenskgalopp.smugmug.com