Ideella organisationer med fokus på cancer - så kan du bidra

Ideella organisationer med fokus på cancer - så kan du bidra

Svensk Insamlingskontroll står bakom många organisationer inom ändamålsområdet cancer. Bland de 446 organisationerna med 90-konto finns idag ett 30-tal föreningar eller stiftelser med verksamhet inom bland annat cancerforskning, hjälp åt drabbade och stöd med rehabilitering.

Enligt statistiken kommer var tredje svensk någon gång i livet att drabbas av cancer. Det är ett område där det finns ett stort folkligt engagemang och många organisationer samlar in medel och kämpar för att stoppa sjukdomen genom att stötta forskningen eller stödja de som drabbats. Det senaste året skänktes drygt 1,5 miljarder kronor till organisationer inom området cancer, men mer stöttning behövs. Därför vill vi på Svensk Insamlingskontroll lyfta olika områden där du kan göra skillnad:

Forskning

Mycket av de insamlande pengarna inom området cancer går till vetenskaplig forskning. De organisationer som verkar här samlar in medel för att till exempel stödja olika typer av forskningsprojekt kring förebyggande åtgärder, diagnostisering, behandling och hur det är att leva med cancer. Det kan också handla om att dela ut forskningsbidrag inom en rad områden såsom epidemiologisk eller klinisk forskning, och att bistå med medel till material och utrustning för pågående projekt.

Stöd åt drabbade och/eller anhöriga

Organisationer inom den här kategorin fokuserar på att stödja människor som har drabbats av cancer och anhöriga till de som har drabbats. Stödet kan vara i form av terapisamtal, samtalsgrupper för anhöriga och olika former av utbildning för att öka kunskapen kring cancer. Det kan också handla om att erbjuda aktiviteter och ekonomiskt stöd för att hjälpa drabbade i vardagen.

Rehabilitering

För de som har drabbats av cancer, lever med sjukdomen eller har blivit friskförklarade finns det organisationer som erbjuder hjälp med rehabilitering, eftervård och stöd för att komma tillbaka till vardagen. Fokus här ligger på att förbättra cancerdrabbades levnadsvillkor genom att till exempel bidra med olika rehabiliteringsprogram, psykologiskt stöd, kostråd och upplägg för fysisk träning.

90-kontot är en kvalitetsstämpel

– 90-kontot är en kvalitetsstämpel eftersom organisationerna granskas väldigt noga, så vill du skänka pengar till en förening eller stiftelse titta gärna efter vår logga. Eftersom 75 procent av alla gåvor till cancerorganisationer kommer från privatpersoner är det tydligt att det är ett behjärtansvärt område, säger Tommy Jonsson, ekonomiansvarig på Svensk Insamlingskontroll.

Vill du skänka en gåva till en cancerorganisation? Här hittar du alla som har 90-konto.