Clownkliniken ska växa genom nya insamlingsvägar

Clownkliniken ska växa genom nya insamlingsvägar

I snart 30 år har Clownkliniken gjort sjukhusvistelsen lite lättare för barn i Västsverige. Nu vill föreningen växa och anställa fler clowner. För att skapa nya insamlingsvägar ansökte Clownkliniken om ett 90-konto som nu har beviljats av Svensk Insamlingskontroll.

– Genom att samla in egna medel kan vi planera verksamheten och arbeta långsiktigt på ett helt annat sätt än tidigare, säger Maja Ringstad, clown, verksamhetsledare och ordförande för Clownkliniken.

Varje vecka besöker Clownkliniken sjukhus och vårdboenden runt om i Västra Sverige. Inför varje besök pratar clownerna med personalen för att få reda på om det är något särskilt som de måste tänka på när de interagerar med de som vårdas. Några av clownerna besöker äldre med demenssjukdomar, men oftast handlar det om att underhålla barn – både de som tvingas tillbringa lång tid på sjukhuset och de som är där tillfälligt. Målsättningen är att ge patienterna möjlighet att tänka på något annat, men clownklinikens besök muntrar ofta upp hela avdelningen.

– Vi får ofta höra att det är så skönt att få se barnen vara barn igen. När vi kommer engagerar vi hela avdelningen, så det blir ett avbrott även för personalen och anhöriga som är på plats. Det är väldigt uppskattat och vi får ständigt förfrågningar från nya sjukhus. Tyvärr har vi inte haft ekonomin som krävs för att kunna bygga ut verksamheten tidigare, men det vill vi ändra på nu, säger Maja Ringstad.

Lösnäsan över munskyddet

Ända sedan Clownkliniken grundades 1993 har verksamheten finansierats genom Barncancerfonden och andra insamlingsstiftelser. Bidragen har ofta varit projektbaserade och kommit med ojämna mellanrum. Under coronapandemin blev det tydligt att det behövdes nya vägar att samla in ekonomiska medel för att kunna arbeta mer långsiktig med verksamheten.

– Vi trodde att det skulle bli svårt att jobba under pandemin, men vi har fått sätta lösnäsan ovanpå munskydden och det har fungerat oväntat bra. Däremot att har det varit svårare att gå runt ekonomiskt; framöver vill hitta ett sätt att göra oss mindre sårbara för sådana här händelser och göra det möjligt att växa, säger Maja Ringstad.

”Höga krav är en trygghet”

Clownkliniken ansökte därför om ett 90-konto hos Svensk Insamlingskontroll som nu har beviljats. Genom att öppna ett konto är det nu möjligt att samla in pengar från privatpersoner och näringslivet, men det innebär också hårda krav på transparens för kontoinnehavaren.

– Vi tycker att det är jättebra att det ställs krav på att allt är i sin ordning. För oss har det inte känts som att vi kan samla in pengar på allvar utan ett 90-konto. Det är så viktigt att de som skänker pengar ska känna sig trygga att pengarna används till ändamålet, avslutar Maja Ringstad.

Lena Hörnblad, 08-783 80 61                                        lh@insamlingskontroll.se