Demokrati och Mänskliga Rättigheters Förbund öppnar 90-konto

Demokrati och Mänskliga Rättigheters Förbund öppnar 90-konto

Genom informationskampanjer och politisk opinionsbildning kämpar Demokrati och Mänskliga Rättigheters Förbund mot regimen i Iran. Målet är att bidra till ett fritt, demokratiskt och sekulärt samhälle där alla grupper kan leva på lika villkor. Nu öppnar förbundet ett 90-konto för att kanalisera den svenska befolkningens engagemang i en tid när den iranska regimen flyttar fram positionerna.

Ända sedan revolutionen 1979, när ayatollorna tog makten i landet, har den iranska diasporan i Sverige vuxit. Genom decennierna har det bildats ett antal iranska föreningar med olika inriktningar och för att stärka arbetet bestämdes det 2013 att ett flertal skulle ingå i samma nätverk, vilket ledde till att Demokrati och Mänskliga Rättigheters Förbund grundades. Sedan dess har förbundet verkat för att sprida information om förtrycket av befolkningen i Iran, väcka politisk opinion och arrangera evenemang för att stötta motståndet mot regimen. Ett exempel är de svenska demonstrationerna och protestaktioner till stöd för iranska kvinnorörelser kamp mot det allt hårdare slöjtvånget.

– Regimen åberopar Islam och säger att det handlar om religion, men det gör det inte. Det är ett sätt att undvika kritik när det egentligen handlar om en maktfullkomlig regim som vill kuva befolkningen för egen vinning. Och situationen försämras ständigt. Varje dag straffas personer godtyckligt och rättigheter som en gång ansågs självklara finns inte längre, säger Aboulgassem Edrissi, ordförande för Demokrati och Mänskliga Rättigheters Förbund, och fortsätter:
– Som tur är har många börjat vakna på allvar och bland den svenska befolkningen har det redan stora stödet fortsatt att växa. Även makthavare i Sverige är sympatiskt inställda, men där kan långsamhet till följd av politisk försiktighet gör oss frustrerade ibland. Samtidigt har vi sett vissa genombrott under de senaste åren – kanske främst rättegången mot folkrättsförbrytaren Hamid Noury.

90-konto stärker kampen
Förra året bidrog Demokrati och Mänskliga Rättigheters Förbund med att samla vittnesmål om folkrättsbrott i samband med den uppmärksammade rättegången som fick stor spridning även i Iran. För många var rättegången, som slutade med en fällande dom och livstids fängelse, ett bevis på att det är möjligt att stå upp mot regimen och gav förnyad kraft till motståndsrörelsen. Samtidigt har de senaste årens många kriser lett till att det iranska folkets kamp har hamnat lägre ner på agendan i den svenska samhällsdebatten och Demokrati och Mänskliga Rättigheters Förbund har sökt sätt att kanalisera engagemanget hos allmänheten. Det ledde till att förbundet ansökte om ett 90-konto som nu har godkänts av Svensk Insamlingskontroll. Förhoppningen är att kontot ska bidra till att förbundet kan intensifiera sitt arbete i en tid när den iranska regimen har flyttat fram positionerna, både i förtrycket av den egna befolkningen och i stödet av terrorstämplade grupper utomlands.

– Vi vill samla så mycket stöd som möjligt från alla delar av samhället och i Sverige är 90-kontot det bästa sättet att visa att vi bedriver en seriös verksamhet. Med ett 90-konto hoppas vi att det ska bli lättare att få gehör för kampen och samla engagemanget som vi vet finns bland allmänheten. Det är särskilt viktigt just nu när mycket av det som oroar oss på olika sätt har sina rötter i Iran, säger Aboulgassem Edrissi innan han avslutar:
– Den iranska regeringen säljer stridsdrönare till Ryssland och stöder många terrorklassade grupper i Mellanöstern. Just nu har regimen inga egna kärnvapen, men det kanske de har om bara något år. Vi måste alla hjälpas åt att stoppa dem och 90-kontot stärker vår kamp från Sverige.

Varje år skickar alla organisationer med 90-konto in sina räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll som följer upp att de insamlade pengarna går till rätt saker. Minst 75 procent av de totala intäkterna ska gå till ändamålet och högst 25 procent får gå till kostnader för insamling och administration. En årsredovisning ska upprättas som ska granskas av en auktoriserad revisor. I förvaltningsberättelsen ska det tydligt beskrivas hur organisationen har arbetat med sitt ändamål, vilka resultat som har uppnåtts och vilken effekt de har haft.

Lena Hörnblad, 08-783 80 61, lh@insamlingskontroll.se