Farmaceuter utan Gränser har beviljats 90-konto

Farmaceuter utan Gränser har beviljats 90-konto

Den ideella föreningen Farmaceuter utan Gränser (FuG) har en tydlig vision – allas rätt till god läkemedelsbehandling och hälsa, såväl internationellt som inom Sverige. Nu har de beviljats 90-konto av Svensk Insamlingskontroll.

– Det är verkligen ett steg i rätt riktning som möjliggör en tydligare struktur för insamlingen. Det blir en kvalitetsstämpel där vi kan ställa oss bland andra seriösa och kända organisationer, säger Afifa Trad, ordförande.

Farmaceuter utan Gränser består framför allt av farmaceuter och andra yrkesgrupper som arbetar med läkemedel på ett eller annat sätt. Arbetet fokuserar främst på att förbättra läkemedelsanvändningen och syftar till att öka kunskapen om läkemedels roll i samhället. Dessutom vill föreningen stärka farmaceutens yrkesroll, både nationellt och internationellt samt bidra till att synliggöra hur yrkeskårens kompetens kan komma till nytta i olika läkemedelsfrågor. För att uppnå visionen, allas rätt till god läkemedelsbehandling, arbetar FuG med olika behovsstyrda projekt i utvecklingsländer. Till skillnad från till exempel Läkare utan Gränser arbetar FuG inte ute i fält utan har en rad lokala samarbetspartnerns på plats i de aktuella projektländerna. Just nu pågår till exempel ett projekt i Rwanda och Uganda som syftar till att upplysa prostituerade om deras rättigheter till testning och läkemedelsbehandling.

– Vårt arbete är väldigt viktigt eftersom läkemedelsfrågor är komplexa och kräver hög kunskap och erfarenhet. Det är ett snårigt ämne att arbeta med eftersom hanteringen och kontrollen av läkemedel skiljer sig mycket åt i olika delar av världen. I Sverige har vi en väldigt god folkhälsa till följd av välfungerande läkemedelsföretag och distributionskedjor samt apoteksförsäljning som är hårt reglerad och kontrolleras av myndigheter. Om dessa saker brister i ett land kan det få stora konsekvenser för hälsan och leda till direkt motsatt effekt. Vi finns för att sätta läkemedelsfrågor på agendan och kunna påverka att de också prioriteras, säger Afifa Trad.

En mer effektiv insamling

FuG startade 2001 och är medlem i paraplyorganisationen Forum Civ som organiserar runt 140 små- och medelstora svenska föreningar som bedriver olika typer av utvecklingsprojekt. Paraplyorganisationen finansierar FuG med öronmärkta medel från Sida och utöver det finansieras de av medlemsbidrag. För att kunna effektivisera insamlingen och sänka tröskeln för att få in fler gåvor från till exempel företag, ansökte FuG om ett 90-konto hos Svensk Insamlingskontroll.

– Att vi har beviljats 90-konto är naturligtvis mycket roligt. Det är en försäkring för våra medlemmar och intressenter att vi uppfyller väldigt höga krav när det gäller transaktioner av medel. Det blir ett kvitto på att vi hanterar våra medel på bästa möjliga sätt och visar på transparens, säger Afifa Trad.

Varje år ska organisationer med 90-konto skicka in sina räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll som följer upp att de insamlade pengarna går till rätt saker. Minst 75 procent av de totala intäkterna ska gå till ändamålet och högst 25 procent får gå till kostnader för insamling och administration. Varje år ska en årsredovisning upprättas som ska granskas av en auktoriserad revisor. I förvaltningsberättelsen ska det tydligt beskrivas hur organisationen har arbetat med sitt ändamål, vilka resultat som har uppnåtts och vilken effekt de har haft.

Lena Hörnblad, 08-783 80 61                                     lh@insamlingskontroll.se