Förändrad syn på spelande ger Sverok nya möjligheter – öppnar 90-konto

Förändrad syn på spelande ger Sverok nya möjligheter – öppnar 90-konto

I snart 35 år har Sverok stått på de spelande ungdomarnas sida. Genom åren har förbundet fått se omvärldens inställning till spelande ändras dramatiskt samtidigt som digitaliseringen har skapat nya möjligheter för unga att mötas. Nu öppnar Sverok, som stöttar över 2000 svenska spelföreningar, ett 90-konto för att ta vara på engagemanget och nå nya målgrupper.

– Idag har vi helt andra möjligheter än tidigare. Spelkulturen tas på allt större allvar och det har gjort det lättare att nå ut till fler ungdomar samtidigt som vi har blivit en viktig röst i en ständigt växande samhällsdebatt, säger Max Horttanainen, ordförande för Sverok.

När Sverok grundades, 1988, mötte unga spelare ofta en negativ attityd från vuxenvärlden och samhället. Många ansåg att brädspel och, kanske i synnerhet, datorspel var slöseri med tid och förslappade unga människor. Sedan dess har attityden långsamt förändrats, bland annat på grund av arbetet som Sverok har lagt ner. Som Sveriges spelförbund stöttar Sverok drygt 2000 föreningar över hela landet genom ekonomiska bidrag. Stödet delas ut under förutsättning att föreningen fokuserar på spel, sköter sin bokföring och att minst 60 procent av medlemmarna är i åldern 6–25 år.

– Sveroks ambition är, och har alltid varit, att ge stöd och infrastruktur till unga som vill organisera sitt spelande. Målet är att spelande ungdomar ska få samma förutsättningar och möjligheter att känna tillhörighet till en förening som om de hade valt att ägna sig åt, till exempel, fotboll eller scoutverksamhet. Under många år fanns det ett motstånd från omvärlden, men idag är förutsättningen annorlunda samtidigt som vi märker ett skifte i debatten, säger Max Horttanainen och fortsätter:

– Eftersom det är mycket lättare att driva en förening digitalt, genom exempelvis Discord, nu jämfört med för bara några år sedan finns det helt andra möjligheter att ha medlemmar från olika delar av landet. Dessutom värderar samhället spelande mycket högre än för några decennier sedan, delvis på grund av att många av dagens föräldrar själva har vuxit upp med spel, och ser det numera som ett bra sätt att nå ungdomar.

Öppnar 90-konto för att bredda projekten

Utvecklingen har gjort att Sverok har blivit en viktig röst i samhällsdebatten om spelandets inflytande på ungdomar och fått möjlighet att driva flera projekt – många med målet att bidra till en mer inkluderande och tillgänglig spelkultur. Under det senaste året har förbundet bland annat satsat på att få fler tjejer och ickebinära att inkluderas i spelkulturen genom nätverket LEIA som anordnar återkommande träffar och utbildningar för sina drygt 100 medlemmar. Nu är ambitionen att bredda antalet projekt ytterligare och nyligen öppnade Sverok ett 90-konto hos Svensk Insamlingskontroll som ska hjälpa till att finansiera den fortsatta satsningen.

– Vi når en målgrupp som många andra har svårt att nå – gamers. Det gör att vi har en unik position att nå fram till dessa ungdomar för att, till exempel, arbeta för bättre psykiskt välmående, inkludering eller bidra till att motverka antisociala beteenden. För att kunna utnyttja den möjligheten så bra som möjligt vill vi växa som förbund och då är 90-konto ett av de bästa sätten att fånga upp samhällets nyväckta engagemang för spelkulturen, säger Max Horttanainen innan han avslutar:

– Vi ser 90-kontot som ett väldigt starkt varumärke och är glada över att det kommer med hårda krav på transparens. För oss kommer det inte att innebära någon stor omställning eftersom vi redan har en väldigt seriös ekonomisk administration – men kontot blir ett bevis på det och det är vi väldigt nöjda med.

Varje år ska organisationer med 90-konto skicka in sina räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll som följer upp att de insamlade pengarna går till rätt saker. Minst 75 procent av de totala intäkterna ska gå till ändamålet och högst 25 procent får gå till kostnader för insamling och administration. En årsredovisning ska upprättas som ska granskas av en auktoriserad revisor. I förvaltningsberättelsen ska det tydligt beskrivas hur organisationen har arbetat med sitt ändamål, vilka resultat som har uppnåtts och vilken effekt de har haft.

Lena Hörnblad, 08-783 80 61 lh@insamlingskontroll.se