ForumCiv anordnar årligen en stor demokratifestival i Kenya där organisationer och unga aktivister diskuterar hur demokratin kan stärkas i regionen.

ForumCiv stärker sitt opinions- och biståndsarbete - öppnar 90-konto och söker samarbeten inom näringslivet

Efter en lång pandemi befinner sig många länder i kris, demokratin backar globalt och de redan utsatta drabbas hårdast. För att stärka sitt opinions- och biståndsarbete har ForumCiv fokuserat på att utveckla sin medlemsplattform och skapa fler kanaler för att stärka finansieringen till de människor som lever i störst fattigdom och utsatthet.

– Tidigare har vi främst vidareförmedlat bidrag från Sida till lokala organisationer i olika delar av världen. Nu vill vi bredda biståndsdelen och söker fler företagssamarbeten, säger Anna Stenvinkel, Generalsekreterare ForumCiv.

Nästa höst är det riksdagsval och flera politiker har redan uppgett att de vill se en mindre generös svensk biståndspolitik under de kommande åren. Detta trots att det redan före pandemin saknades drygt 2 500 miljarder dollar årligen i utvecklingsländer för att nå målen i Agenda 2030. För organisationer som ForumCiv innebär det ännu en utmaning i målet att verka för en rättvis och hållbar värld. Den svenska medlemsorganisationen arbetar för att stärka utsatta länders civilsamhällen genom politiskt opinionsarbete i Sverige och biståndsarbete med lokal närvaro i bland annat Belarus, Kenya och Colombia. Många av länderna har farit illa under pandemin och ForumCiv har valt att utveckla sin verksamhet för att bli en starkare påverkansaktör. Under de senaste åren har föreningen fokuserat på att förtydliga sitt syfte, bland annat genom att byta namn från ForumSyd till ForumCiv, och utveckla medlemsplattformen som nu väntas växa ytterligare.

– Med 177 medlemmar är vi redan en stark röst för utsatta grupper, men vi vill växa ytterligare. Ju fler medlemmar vi får desto starkare blir vi som opinionsbildare och nu väljer vi att söka samarbeten utanför statliga aktörer. Vi har nyligen öppnat ett 90-konto, och genom det vill vi öppna för fler företag att engagera sig i biståndsprojekt, säger Anna Stenvinkel.

90-konto – ”öppnar möjligheter”

Genom att öppna ett 90-konto garanterar Svensk Insamlingskontroll att ForumCivs verksamhet följer hårda krav på transparenta processer och ändamålsenlig användning av ekonomiskt bistånd. För ForumCiv är förhoppningen att en så välkänd och respekterad symbol som ett 90-konto ska bana väg för fler samarbeten med näringslivet.

– För mig som har arbetat med bistånd under många år ser jag 90-konto som en otrolig kvalitetsstämpel och det vet jag att många andra också gör. Så jag är väldigt glad över att vi har det här på plats nu och tror att det kommer att öppna nya möjligheter, säger Anna Stenvinkel och fortsätter:

– Vi har ju sett hur snabbt det kan gå i världen, nu senast i Afghanistan, och hur viktigt det är att ha robusta processer kring biståndsgivandet. Med ett 90-konto blir givandet ännu säkrare och vi kan samla fler som vill stärka utsatta människor att kräva sina rättigheter.

Lena Hörnblad, 08-783 80 61                                   lh@insamlingskontroll.se