Stiftelsens första skyddade område: Mylleskogen, Hjärsås (Östra Göinge kommun, Skåne).

Framtidens Natur & Kulturarv – Ny stiftelse skyddar och återskapar svensk natur

Artrik natur är avgörande för livet på vår planet. Samtidigt försvinner växter och djur i en rasande fart, också här i Sverige. Även om intresset för natur och klimat ökar så saknas en viktig förutsättning för framgång. Enligt ordföranden i Insamlingsstiftelsen Framtidens Natur & Kulturarv, Sindre Magnusson, behöver vi konkret markinflytande för att kunna vända trenden.

- Vår stiftelse vill långsiktigt värna en rik och varierad natur, och för detta behöver vi rådighet över mark. Detta är kärnan i det uppdrag som Insamlingsstiftelsen Framtidens Natur & Kulturarv har, poängterar han. Det är särskilt viktigt att skydda befintliga höga naturvärden men vi engagerar oss även för att återskapa värden som gått förlorade, fortsätter Sindre Magnusson.

Ledamöterna i stiftelsens styrelse har en bakgrund inom bland annat forskning, näringsliv, ekonomi, hållbar utveckling, naturvård, naturpedagogik, juridik och kulturarv.

Stiftelsens satsning omfattar alla i Sverige förekommande naturtyper och biotoper. Naturskogar och våtmarker är särskilt intressanta eftersom de bidrar till biologisk mångfald på samma gång som klimatnyttan är stor - naturen binder stora mängder kol. Ängar, hagar, alléer, odlingsrösen, stengärden och åkerholmar – bruk av mark med äldre anor har mycket stor betydelse för biologisk mångfald. Möjligheten att få uppleva ett varierat och vackert landskap tilltalar många.

Långsiktigt skydd och ändamålsenlig förvaltning

Genom att samla in kontanta medel samt erbjuda möjligheten att testamentera och donera mark kommer stiftelsen att skapa förutsättningar för ett bestående skydd. Att välja stiftelse som plattform borgar för att marken förvaltas långsiktigt i linje med syftet.

-Vi skaffar oss avgörande inflytande över mark genom köp av fastigheter eller, när köp inte är möjligt, via långsiktiga juridiskt bindande markavtal, förklarar Sindre Magnusson. För varje område stiftelsen engagerar sig i tar vi fram en förvaltningsplan, förankrad i relevant forskning och beprövad erfarenhet. Genom en kombination av professionella insatser och naturvolontärer skapar vi samarbete och lokal förankring, utvecklar han.

Sindre Magnusson gör också tydligt att all skötsel stiftelsen åtar sig syftar till att gynna biologisk mångfald, naturanpassad klimatnytta samt tillvaratagande av kulturarvets betydelse för ett varierat landskap. Inga kompromisser eller avkall kommer att göras vad gäller dessa huvudmålsättningar.

Flera vägar till insamling

En gåva med kontanta medel gör det möjligt för stiftelsen att köpa mark eller teckna markavtal i väntan på permanent skydd. Det går även att testamentera eller donera mark direkt till stiftelsen. Ytterligare en möjlighet är att donera nyttjanderätt till mark för längre tid. Marken förvaltas även då i enlighet med stiftelsens syfte, men med intakt äganderätt. Stöd tas emot från privatpersoner såväl som företag, föreningar och andra juridiska personer. En gåva till stiftelsen kan alltid spåras när det kommer till vilken mark som ytterst blir berörd och hur.

-Vi är väldigt glada över att få öppna ett 90-konto och därigenom kunna öka takten i vårt arbete, säger Sindre Magnusson. Att ha ett 90-konto är en kvalitetsstämpel och en förutsättning för att vi som stiftelse trovärdigt ska kunna samla in medel. Vi hoppas och tror att detta blir startskottet för en framgångsrik och långsiktig insats för naturen.

Lena Hörnblad, 08-783 80 61                                                          lh@insamlingskontroll.se