Fru Berta Kamprads stiftelse för utforskning och bekämpande av cancersjukdomar har beviljats 90-konto

1986 bildade Ingvar Kamprad stiftelsen Fru Berta Kamprads stiftelse. Uppkallad efter IKEA-grundarens mor har stiftelsen stöttat svensk cancerforskning med åtskilliga miljoner kronor. Nu har organisationen tilldelats 90-konto av Svensk Insamlingskontroll.

Fru Berta Kamprads stiftelse har sedan starten 1986 delat ut över 400 miljoner kronor till cancerforskning som bedrivs på Skånes universitetssjukhus och Lunds universitet. Stiftelsen startades av Ingvar Kamprad, vars mor, Berta Kamprad, hade gått bort i cancer 30 år tidigare.

– Många projekt har genom året stöttats finansiellt av Fru Berta Kamprads stiftelse.Vi stödjer gärna unga forskare som ges möjlighet att ansöka om medel, forskare som annars kan ha svårt att hitta finansiering. Det är ett sätt för oss att stärka återväxten inom cancerforskningen, säger Patrik Lorentzon, styrelsesuppleant i stiftelsen.

Trygghet för givarna

Ingvar Kamprad bidrog redan under moderns levnad till cancerforskningen i Sverige. Att grunda stiftelsen, vars fullständiga namn är Fru Berta Kamprads stiftelse för utforskning och bekämpning av cancersjukdomar, var ett sätt att utöka det engagemanget. Sedan dess har bidragen från givarna, som främst utgörs av bolag inom Kamprad-sfären men även från allmänheten, bara vuxit. För att bland annat kunna visa att de allt större summorna hanteras korrekt, med så låga kostnader som möjligt, bestämde sig styrelsen för att ansöka om 90-konto. Nu har Svensk Insamlingskontroll beviljat ansökan.

– Det blir allt viktigare med transparens i de här sammanhangen. Med 90-konto får vi ytterligare en kontroll som granskar att våra pengar går dit de ska. Öppenhet och låga kostnader har alltid varit en viktig del i stiftelsens arbete. Nu har vi också ett kvitto på att vi följer våra riktlinjer. Det är en trygghet för våra givare, säger Patrik Lorentzon.

Klart syfte. Organisationen måste kunna redovisa ett tydligt ändamål för insamlingen.

Låga kostnader. Pengarna ska gå till ändamålet. Inte mer än 25 procent av de insamlade medlen får gå till administration.

Ekonomisk kompetens. Ledamöter i styrelsen ska vara ekonomiskt kunniga och får inte ha betalningsanmärkningar.

Årlig kontroll. Organisationen måste varje år skicka in räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll, som granskar och följer upp att insamlade medel används på rätt sätt.

Vid den senaste sammanställningen skänkte svenska folket 7,7 miljarder kronor till organisationer med 90-konto. Svensk Insamlingskontrolls statistik finns tillgänglig på www.insamlingskontroll.se

Lena Hörnblad, 08-783 80 61                                    lh@insamlingskontroll.se