Ingenjörer utan gränser har beviljats 90-konto

Ingenjörer utan gränser har beviljats 90-konto

Vatten, vägar och internet. Ingenjörer utan gränser arbetar för att förbättra samhällets nyckelfunktioner i utvecklingsländer. I Sverige arbetar organisationen med att hjälpa nyanlända ingenjörer att hitta jobb. Nu tilldelas Ingenjörer utan gränser 90-konto av Svensk Insamlingskontroll.

Ingenjörskunnande är avgörande för ett samhälles utveckling. Det vet Ingenjörer utan gränser, som sedan starten 2007 arbetar med att skapat bättre förutsättningar för människor i utvecklingsländer i Afrika, söder om Sahara. Organisationen arbetar även med att stödja nyanlända ingenjörer att hitta jobb, intressera unga för ingenjörsyrket och arrangera Hackathon för sociala utmaningar.

– Vi vill använda vårt ingenjörskunnande för att bidra till en bättre värld. Detta gör vi med lokala partners i utvecklingsländer. Vi arbetar framför allt med basfunktioner i samhället, som vatten och sanitet, men också med småskalig energiförsörjning, som solcellsanläggningar. Vi riktar in oss i första hand på skolor och mindre sjukhus. Ingenjörer utan gränser har en stark närvaro vid universitet och högskolor i Sverige och vi försöker bland annat engagera unga till att välja teknik och naturvetenskapliga inriktningar, säger Jan Byfors, organisationens ordförande.

Tydligare och mer transparent

Ingenjörer utan gränser finns i ett 60-tal länder. Det finns dock ingen formell koppling mellan dem. I Sverige består organisationen av en styrgrupp och 13 lokalavdelningar med totalt 1200 medlemmar. Insamlingen av pengar sker främst via företag som sponsrar verksamheten. En mindre del av stödet kommer från universiteten och länsstyrelser.

För att kunna ansöka om 90-konto behövde delar av organisationen ses över. Ett nödvändigt arbete som också har lett till en tydligare och mer transparent verksamhet, enligt Jan Byfors.

– Kraven från Svensk Insamlingskontroll är relevanta. Nu när vi har blivit godkända innebär det en kvalitetsstämpel, en kvittens på att vi tar hand om insamlade pengar på ett sunt sätt. Ett 90-konto ökar vår trovärdighet, säger Jan Byfors.

Klart syfte. Organisationen måste kunna redovisa ett tydligt ändamål för insamlingen.

Låga kostnader. Pengarna ska gå till ändamålet. Inte mer än 25 procent av de insamlade medlen får gå till administration.

Ekonomisk kompetens. Ledamöter i styrelsen ska vara ekonomiskt kunniga och får inte ha betalningsanmärkningar.

Årlig kontroll. Organisationen måste varje år skicka in räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll, som granskar och följer upp att insamlade medel används på rätt sätt.

Vid den senaste sammanställningen skänkte svenska folket 7,7 miljarder kronor till organisationer med 90-konto. Svensk Insamlingskontrolls nya statistik finns tillgänglig på www.insamlingskontroll.se

Lena Hörnblad, 08-783 80 61, lh@insamlingskontroll.se

Svensk Insamlingskontroll är en ideell förening som beviljar 90-konton till organisationer som bedriver offentlig insamling och som uppfyller högt ställda krav. Svensk Insamlingskontroll har 75 års erfarenhet av att kontrollera insamlingsorganisationer. Huvudmän är LO, SACO, TCO och Svenskt Näringsliv.