Insamlingsstiftelsen Impande Foundation Sweden har beviljats 90-konto

Insamlingsstiftelsen Impande Foundation Sweden har beviljats 90-konto

Impande Foundation Sweden arbetar med att bygga och rusta upp skolor i Ugudistriktet i Sydafrika. Nu tilldelas insamlingsstiftelsen 90-konto av Svensk Insamlingskontroll.

– Behoven är egentligen oändliga, säger stiftelsens ordförande, Magnus Håkansson.

Idén till Impande Foundation föddes redan 2005 när norska Knut Engebu och Marianne Olsen besökte Ugudistriktet i östra Sydafrika. Det är ett område hårt drabbat av den hiv- och aids-epidemi som härjar på kontinenten. Tillbaka i Norge startade de Impande Foundation för att stötta de många barn och unga som förlorat en eller båda föräldrarna i sjukdomen.

Nu har insamlingsstiftelsen också öppnat en svensk avdelning, Insamlingsstiftelsen Impande Foundation Sweden, under ledning av Magnus Håkansson.

– Ugudistriktet är oerhört hårt drabbat och behoven är egentligen oändliga. 50 procent av alla barn är antingen föräldralösa eller har förlorat en förälder i aids. Sjukdomen är huvudorsaken till nöden. Även om Sydafrika är ett relativt rikt land, åtminstone i storstadsregionerna, finns det en utbredd fattigdom framför allt bland svarta på landsbygden. För ett barn som blir föräldralöst är det en enorm uppförsbacke, säger Magnus Håkansson, som är ordförande för Impande i Sverige.

Tydliga och strikta krav

Den norska delen av Impande har under sina verksamma år genomfört över 60 projekt i form av renoveringar eller nybyggnationer av skolor och förskolor. Pengar har samlats in genom stöd från allmänheten och den nordiska förskolekoncernen Norlandia, som också kommer att stödja Impandes svenska verksamhet.

Att ansöka om 90-konto har varit en självklar del av Impandes etablering i Sverige.

– Precis som i Norge kommer vi bland annat att vända oss till förskolor och skolor och engagera svenska barn och deras föräldrar. Då är det viktigt att vi kan visa att pengarna verkligen går dit de ska. Svensk Insamlingskontroll har en bra kontrollverksamhet och deras krav är tydliga och strikta, säger Magnus Håkansson.

Klart syfte. Organisationen måste kunna redovisa ett tydligt ändamål för insamlingen.

Låga kostnader. Pengarna ska gå till ändamålet. Inte mer än 25 procent av de insamlade medlen får gå till administration.

Ekonomisk kompetens. Ledamöter i styrelsen ska vara ekonomiskt kunniga och får inte ha betalningsanmärkningar.

Årlig kontroll. Organisationen måste varje år skicka in räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll, som granskar och följer upp att insamlade medel används på rätt sätt.

Vid den senaste sammanställningen skänkte svenska folket 7,7 miljarder kronor till organisationer med 90-konto. Svensk Insamlingskontrolls statistik finns tillgänglig på www.insamlingskontroll.se

Lena Hörnblad, 08-783 80 61                                      lh@insamlingskontroll.se