Kväkarhjälpen har beviljats 90-konto

Kväkarhjälpen har beviljats 90-konto

Den fristående föreningen Kväkarhjälpens ändamål är att bidra till fred, försoning och demokratiutveckling. Det görs bland annat genom stöd till internationell biståndsverksamhet i form av utvecklingssamarbete. Nu har föreningen beviljats 90-konto av Svensk Insamlingskontroll.

– Vi arbetar just nu med att bredda oss än mer och då kommer ett 90-konto väl till pass. Det är verkligen en garant för tillförlitlighet, säger Görel Råsmark, ombud på Kväkarhjälpen.

Kväkarrörelsen bildades i England för över 300 år sedan och arbetade redan då med jämlikhet, fred och olika sociala frågor. Sedan dess har rörelsen, som också kallas för Vännernas Samfund, spridit sig världen över och landade i Sverige på 1930-talet. Några decennier senare kom Kväkarhjälpen. Det är en förening som tidigare var en del av samfundet i Sverige men som sedan 2019 är en fristående förening. I sitt arbete vill Kväkarhjälpen ge hjälp till självhjälp och bidra till att deras olika partners styr sin egen utveckling mot långsiktiga och hållbara förändringar. Just nu pågår till exempel ett projekt i Burundi där Kväkarhjälpen stöttar burundiska kväkare som lär ut ekologiskt jordbruk för att öka livsmedelstillgången i landet.

– I projektet får personer från olika etiska grupper samverka och lära sig hållbart jordbruk. Det är ett initiativ som handlar om hållbarhet men som samtidigt är ett fredsprojekt. Det är ett gott exempel på hur vi kombinerar det som är våra grundangelägenheter: fred, konfliktlösning, jämlikhet, enkelhet, sanning och gemenskap, säger Görel Råsmark.

Ska bredda insamlingen

Idag får Kväkarhjälpen i första hand medel från Sida via sin strategiska partner Svenska Missionsrådet, men sedan föreningen blev fristående förra året har de velat bredda insamlingen än mer. För att möjliggöra det ansökte de om ett 90-konto hos Svensk Insamlingskontroll – något som nu har beviljats. För Görel Råsmark är det ett viktigt steg och en garant för allmänheten att arbetet de utför håller en hög kvalitet.

– Vi är en liten, noggrann och effektiv hjälporganisation där allt arbete sker ideellt och med minimala administrationskostnader. Vår verksamhet granskas av en auktoriserad revisor och Svenska Missionsrådet har gjort bedömningen att vi har ett professionellt arbetssätt. Vi är väldigt glada över förtroendet att få ett 90-konto och kommer att förvalta det väl. Med det i ryggen har vi ambitionen att bredda vår kommunikation och vårt insamlingsarbete rejält de kommande åren, avslutar Görel Råsmark.

Varje år ska organisationer med 90-konto skicka in sina räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll som följer upp att de insamlade pengarna går till rätt saker. Minst 75 procent av de totala intäkterna ska gå till ändamålet och högst 25 procent får gå till kostnader för insamling och administration. Varje år ska en årsredovisning upprättas som ska granskas av en auktoriserad revisor. I förvaltningsberättelsen ska det tydligt beskrivas hur organisationen har arbetat med sitt ändamål, vilka resultat som har uppnåtts och vilken effekt de har haft.

Lena Hörnblad, 08-783 80 61                                                           lh@insamlingskontroll.se