Linköpings Moskéstiftesle har beviljats 90-konto

Linköpings Moskéstiftesle har beviljats 90-konto

Linköpings muslimer ska få en egen moské. Det vill Linköpings moskéstiftelse, som nu har tilldelats 90-konto av Svensk Insamlingskontroll för att samla in pengar till projektet. – Det finns upp till 6 000 muslimer i regionen som inte har någon ordentlig plats att utöva sin tro på, säger Ali Haji Hussein, stiftelsens ordförande.

Linköpings moskéstiftelse fick redan 2014 option på mark för ett moskébygge i den planerade stadsdelen Djurgårdens centrum. Nu tar organisationen ytterligare ett steg mot förverkligandet av planen. Genom att ansöka om 90-konto, som nu har beviljats av Svensk Insamlingskontroll, hoppas stiftelsen att fler ska vilja donera pengar till projektet.

– Vi har ett optionsavtal med kommunen på 10 000 kvadratmeter. Första etappen innebär att vi får ihop tillräckligt med pengar för att också kunna köpa marken. Kommunen har satt en prislapp på 6 miljoner kronor och det är det vi nu samlar in pengar till, säger Ali Haji Hussein, ordförande i Linköpings moskéstiftelse.

Muslimer från hela regionen

I dagsläget samlas muslimerna som bor i Linköping i olika föreningslokaler för att utöva sin tro. Totalt handlar det om cirka fyra platser, där den största kan ta emot max 150 personer. Vilket är långt ifrån tillräckligt, menar Ali Haji Hussein.

– Vid våra två största högtider brukar vi hyra idrottshallarna på Linköpings universitet för att samla muslimer från inte bara Linköping, utan även städer som Norrköping och Motala. Drömmen är att kunna bygga en permanent moské som har samma kapacitet och där alla trosriktningar inom islam kan mötas, säger han.

Ingen misstro

Linköpings moskéstiftelse ansökte om 90-konto för att fler skulle känna sig trygga med att ge pengar till projektet.

– Ett 90-konto gör det lättare att skänka pengar. Man ska inte känna någon misstro. Svensk Insamlingskontroll ställer höga krav. Men vi har länge jobbat enligt deras principer, så för oss har det inte inneburit någon omställning, säger Ali Haji Hussein.

Klart syfte. Organisationen måste kunna redovisa ett tydligt ändamål för insamlingen.

Låga kostnader. Pengarna ska gå till ändamålet. Inte mer än 25 procent av de insamlade medlen får gå till administration.

Ekonomisk kompetens. Ledamöter i styrelsen ska vara ekonomiskt kunniga och får inte ha betalningsanmärkningar.

Årlig kontroll. Organisationen måste varje år skicka in räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll, som granskar och följer upp att insamlade medel används på rätt sätt.

2017 skänkte svenska folket 7,8 miljarder kronor till insamlingsorganisationer med 90-konto. Svensk Insamlingskontrolls statistik för 2017 finns tillgänglig på www.insamlingskontroll.se

Lena Hörnblad, 08-783 80 61                                                 lh@insamlingskontroll.se

Svensk Insamlingskontroll är en ideell förening som beviljar 90-konton till organisationer som bedriver offentlig insamling och som uppfyller högt ställda krav. Svensk Insamlingskontroll har 75 års erfarenhet av att kontrollera insamlingsorganisationer. Huvudmän är LO, SACO, TCO och Svenskt Näringsliv.