Loza Foundation insamlingsstiftelse har beviljats 90-konto

Loza Foundation insamlingsstiftelse har beviljats 90-konto

Svensk Insamlingskontroll har beviljat 90-konto åt Loza foundation Insamlingsstiftelse.

Loza Foundation Insamlingsstiftelses ändamål är att

stödja särskilt utsatta människor i ekonomiskt eftersatta länder främst: psykiskt och fysiskt sjuka och funktionshindrade människor, barn i utsatthet, kvinnor utsatta för våld och förtryck samt fattiga och hemlösa genom verksamheter som arbetar för, eller ska komma att arbeta för dessa. För deras mänskliga rättigheter och för att de ska kunna leva under värdiga förhållanden. Genom att driva informations och opinionsarbete om särskilt utsatta människors rättigheter för att därigenom påverka så att bestående förbättringar uppstår för dessa människors levnadsvillkor. Genom att utveckla samarbeten mellan industriländer och ekonomiskt utsatta länder i syfte att främja en demokratisk, ekonomisk och social utveckling i den svaga regionen, och att dessa samarbeten har en gemensam målsättning om en hållbar utveckling, rättvisa system och miljömässiga vinster. Stiftelsen ska inledningsvis verka i ekonomiskt eftersatta länder i Europa. Stiftelsen kan efter viss tid, som styrelsen bestämmer, även driva ändamålsenligt verksamhet i andra länder runt om i världen där det finns stora behov av demokratisk, ekonomisk och social utveckling.

För att få 90-konto måste en organisation uppfylla en rad högt ställda krav:

• Det måste finnas ett tydligt syfte med insamlingen.
  • Högst 25 procent av insamlade medel får gå till administration.
  • Ledamöter i styrelsen ska vara ekonomiskt kunniga och får inte ha betalningsanmärkningar
  • Man måste upprätta en årsredovisning vilken skickas till Svensk Insamlingskontroll, som granskar denna och följer upp att insamlade medel används på rätt sätt.

• För frågor kontakta:

Lena Hörnblad, 08-783 80 61                                    lh@insamlingskontroll.se

Svensk Insamlingskontroll är en ideell förening som beviljar 90-konton till organisationer som bedriver offentlig insamling och som uppfyller högt ställda krav. Svensk Insamlingskontroll har mer än 60 års erfarenhet av att kontrollera insamlingsorganisationer. Huvudmän är LO, SACO, TCO och Svenskt Näringsliv.