Nema Problema har beviljats 90-konto

Nema Problema har beviljats 90-konto

Integration kan vara enkelt. Det anser Nema Problema, som sedan starten 2016 har skapat över 10 000 möten mellan personer som är nya i Sverige och människor som är födda eller bott i landet länge. Nu tilldelas den ideella föreningen 90-konto av Svensk Insamlingskontroll.

Integration genom mentorprogram. Det är Nema Problemas recept för en enklare och mer lustfylld väg in i det svenska samhället. Sedan starten 2016 har föreningen skapat över 10 000 möten mellan personer som nyligen kommit till Sverige och personer som antingen är födda i landet eller har varit etablerade i Sverige en längre tid.

– Som ny i Sverige saknar man ofta ett professionellt nätverk. Man har drömmar och vill ta sig fram i samhället. Men saknar de kontakter som krävs för att man ska lyckas. Vi har för närvarande två mentorprogram, ett för unga och ett för människor med eftergymnasial utbildning. Migration och integration framställs ofta som något besvärligt, svårt och läskigt. Vår erfarenhet visar att det kan vara ganska kul och enkelt också, säger Philip Robertsson, verksamhetschef och grundare av Nema Problema.

Mentorprogram pågår upp till ett år

Nema Problema är aktivt i Stockholmsområdet. Föreningen har idag 120 mentorer engagerade i verksamheten. Ett mentorprogram pågår från åtta månader och upp till ett år med coachning och stöttning från Nema Problema. Idag sysselsätter den växande verksamheten fem anställda.

– Ytterligare aktiviteter som vi ordnar är samlingar vid olika svenska högtider, som jul, valborg, midsommar och kanelbullens dag. Vi har också haft språkkafé och idrottsaktiviteter, men nu valt att renodla verksamheten till mentorskapet, säger Philip Robertsson.

90-konto gav anledning till effektivisering

Att ansöka om 90-konto hos Svensk Insamlingskontroll var ett sätt att ge Nema Problema en större legitimitet hos framtida givare. Kraven för att godkännas som 90-kontoinnehavare gav även en anledning att effektivisera organisationen, säger Philip Robertsson.

– Det är bra att Svensk Insamlingskontroll har ett ekonomiskt regelverk som är standardiserat för alla organisationer med 90-konto. Det gör att det blir transparent och tydligt för alla som är intresserade, säger Philip Robertsson.

Klart syfte. Organisationen måste kunna redovisa ett tydligt ändamål för insamlingen.

Låga kostnader. Pengarna ska gå till ändamålet. Inte mer än 25 procent av de insamlade medlen får gå till administration.

Ekonomisk kompetens. Ledamöter i styrelsen ska vara ekonomiskt kunniga och får inte ha betalningsanmärkningar.

Årlig kontroll. Organisationen måste varje år skicka in räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll, som granskar och följer upp att insamlade medel används på rätt sätt.

Vid den senaste sammanställningen skänkte svenska folket 7,7 miljarder kronor till organisationer med 90-konto. Svensk Insamlingskontrolls nya statistik finns tillgänglig på www.insamlingskontroll.se

Lena Hörnblad, 08-783 80 61                                                  lh@insamlingskontroll.se

Svensk Insamlingskontroll är en ideell förening som beviljar 90-konton till organisationer som bedriver offentlig insamling och som uppfyller högt ställda krav. Svensk Insamlingskontroll har 75 års erfarenhet av att kontrollera insamlingsorganisationer. Huvudmän är LO, SACO, TCO och Svenskt Näringsliv.