fotograf: Josefine Mattsson

RFSL öppnar 90-konto – ”Att stötta oss är att ta ställning”

Med ett hårdare samhällsklimat har det blivit allt viktigare att stå upp för mänskliga rättigheter. Det menar den ideella organisationen RFSL som nu öppnar ett 90-konto för att fortsätta sitt arbete mot en jämlik värld.
– Vårt insamlingsarbete möjliggör mötesplatser som vi inte kan ta för givet, säger Tawar Dabaghi, generalsekreterare för RFSL.

Att kämpa för ett jämlikt samhälle som präglas av mångfald, öppenhet och respekt är grunden i arbetet hos RFSL, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners, queeras och intersexpersoners rättigheter. Organisationen som funnits sedan 1950 har snart 75 års erfarenhet av att förbättra samhällets förutsättningar för HBTQI-personer. Idag består riksförbundet av närmare 8 000 medlemmar och har de senaste åren bidragit till att driva igenom stora reformer som rätten att gifta sig med vem du vill samt könstillhörighetslagen som röstades igenom den 17 april i år. Utöver sin verksamhet i Sverige har RFSL ett omfattande internationellt arbete där de genom sin konsultativa rätt i FN fungerar som en viktig plattform för människor att göra sin röst hörd genom. Aktuella frågor som organisationen driver, bland annat inför stundande EU-val, är kopplade till familjerätt, att minska vårdköerna till transvården och erkännande av föräldraskap.
– RFSL är en viktig påverkansaktör som vill och har möjlighet att påverka politiker för att säkerställa att de mänskliga rättigheter som finns gäller för alla. Vi möter allt hårdare motstånd vilket medför säkerhetsrisker som hot och hat, men när andra börjar revidera sina åsikter står vi stadigt, säger Tawar Dabaghi.

90-kontot som möjliggörare

För RFSL är insamlingsarbetet en integrerad del av verksamheten. För att kunna fortsätta driva sina många projekt och lansera nya initiativ ser de öppnandet av 90-kontot som ett naturligt nästa steg. Dessutom är det en viktig kvalitetsstämpel, tack vare den oberoende kontroll och granskning som kontot medför.
– Vi vill att folk ska känna sig trygga när de väljer att bidra till vår verksamhet och 90-kontot signalerar att vi är en seriös och trovärdig mottagare. Att ha den här symbolen bredvid vår logga är något vi värnar om och det visar också att vi lever upp till de höga krav som ställs på oss, säger Tawar Dabaghi.

Avslutningsvis menar RFSL:s generalsekreterare att 90-kontot kan bidra ur fler perspektiv än enbart ekonomiska.
– RFSL jobbar för ett starkt välmående community och tillhandahåller mötesplatser som blir allt viktigare i dagens samhällsklimat, det är därför jag är så mån om att utveckla vårt insamlingsarbete. Bidragen är också symboliskt viktiga – att välja att stötta oss är att ta ställning.

Varje år skickar alla organisationer med 90-konto in sina räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll som följer upp att de insamlade pengarna går till rätt saker. Minst 75 procent av de totala intäkterna ska gå till ändamålet och högst 25 procent får gå till kostnader för insamling och administration. En årsredovisning ska upprättas som ska granskas av en auktoriserad revisor. I förvaltningsberättelsen ska det tydligt beskrivas hur organisationen har arbetat med sitt ändamål, vilka resultat som har uppnåtts och vilken effekt de har haft.

Lena Hörnblad, 08-783 80 61, lh@insamlingskontroll.se