RSMH bryter ofrivillig ensamhet – öppnar 90-konto för att förnya verksamheten

RSMH bryter ofrivillig ensamhet – öppnar 90-konto för att förnya verksamheten

Riksförbundet för Social och Mental Hälsa (RSMH) vill hjälpa fler som kämpar med sociala eller psykiska svårigheter. Under det kommande året är ambitionen att utveckla verksamheten bland annat genom att öka den digitala närvaron. Som en del i satsningen öppnar RSMH ett 90-konto för att erbjuda fler möjligheten att stötta verksamheten ekonomiskt.

Som ett av världens mest individualiserade länder är det lätt att bli ensam i Sverige, särskilt för de som kämpar med psykisk ohälsa. Det vill Riksförbundet för Social och Mental Hälsa motverka. Sedan 1964 har förbundet, till en början under namnet Riksorganisationen Mental Hälsa, stöttat de som lever med eller har upplevt sociala eller psykiska svårigheter. Idag består verksamheten av 78 lokalföreningar över hela Sverige med nära 5000 aktiva medlemmar som träffas kontinuerligt. Träffarna kan se olika ut; ibland är syftet främst socialt och kan innebära en lunch eller ett biobesök. Andra gånger är det mer styrt med, till exempel, samtal i studiecirklar. Målet är att bryta ofrivillig ensamhet och isolering, och bidra till en meningsfull tillvaro för människor med eller anhöriga till personer med psykisk ohälsa.

– Vi vet att gemenskap och sammanhang är livsviktigt, att social hälsa är vägen till mental hälsa. Att vara ensam innebär stora hälsorisker och många uppger att RSMH har räddat deras liv. För vissa är vi det enda sociala sammanhanget de överhuvudtaget har, för andra är vi kanske inte det enda, men det viktigaste, säger Selene Cortes, kanslichef på Riksförbundet för Social och Mental Hälsa, och lägger till:

– Allt vårt arbete grundar sig i vår stödverksamhet och människors egna erfarenheter av vad som skapar social och mental hälsa. Det gäller oavsett om vi gör en utflykt eller agerar remissinstans i psykiatrifrågor.

Vill förnya verksamheten

För tjugo år sedan var Riksförbundet för Social och Mental Hälsa större och engagerade fler medlemmar, men i takt med att samhället och de statliga anslagen har förändrats har verksamheten minskat i storlek. Nu vill förbundet återigen flytta fram positionerna, bland annat genom att stärka infrastrukturen i organisationen så att fler kan organisera sig demokratiskt, fokusera på kommunikationen, öka den digitala närvaron och sträva efter att nå en yngre del av målgruppen. Som ett led i satsningen öppnar RSMH ett 90-konto med förhoppningen att det ska bidra till att finansiera nya projekt, underlätta effektiviseringar och, framför allt, att starta nya lokalföreningar för att kunna erbjuda sin verksamhet till fler.

– För oss är 90-kontot inte bara ett väldigt bra sätt att visa att vi är en seriös organisation och att insamlade medel verkligen går till ändamålet, utan vi ser det också som en nödvändighet för att kunna bygga upp en alternativ finansiering, så att vi själva kan värdera hur vi ska satsa och se till att vi arbetar så effektivt som möjligt. Förhoppningen är att 90-kontot ska bidra till att förnya oss som organisation, växa och lansera nya satsningar som stöttar målgruppen, säger Selene Cortes innan hon avslutar:

– Vi lever i en utmanande tid med kriser och ekonomisk utsatthet som bidrar till att fler människor drabbas av psykisk ohälsa. Det är lätt att hamna utanför samhällsgemenskapen och isolera sig, men med rätt förutsättningar kan vi bidra till att fler kan bryta ensamheten och få förutsättningar att leva ett fullgott liv.

Lena Hörnblad, 08-783 80 61, lh@insamlingskontroll.se