Stiftelse vill professionalisera Sveriges skyddade boenden – öppnar 90-konto

Stiftelse vill professionalisera Sveriges skyddade boenden – öppnar 90-konto

Nystartade Stiftelsen för Insats Skyddat Boende Insamlingsstiftelse öppnar 90-konto för att kunna fördjupa sitt arbete med skyddat boende för våldsutsatta personer. Målet är att kunna arbeta effektivare med opinionsbildning som bidrar till att professionalisera skyddade boenden och att fler får hjälp att ta sig ur otrygga miljöer.

Under de senaste åren har många i Sverige upplevt att samhället har blivit mer våldsamt och mindre tryggt. Det vill nystartade Stiftelsen för Insats Skyddat Boende bidra till att ändra på. Insamlingsstiftelsen har vuxit fram ur nätverket "Tillsammans mot våld i nära relation" och fokuserar på att hjälpa våldsutsatta personer i Sverige samt utveckla kvalitet och kompetens inom ramen för insatsen skyddat boende, främst genom påverkansarbete och kunskapsutbyte med utvalda makthavare. Målgruppen är heterogen och består av alla som har utsatts för hot eller våld som socialtjänsten bedömt är i behov av att placeras på ett skyddat boende. Insamlingsstiftelsens övergripande mål är att bidra till att skyddade boenden professionaliseras i större utsträckning än idag.

– Det finns många delar i det här. Till exempel är inte verksamheten ”skyddat boende” reglerad i svensk lagstiftning idag och tillståndsplikt för att starta en sådan verksamhet saknas. Det gör att det kan se väldigt olika ut beroende på var i landet man befinner sig, säger Maria Fischer, ordförande för Stiftelsen för Insats Skyddat Boende, och fortsätter:

– Vi jobbar brett med den här frågan med målet att verksamhetsområdet ska bli mer reglerat. Ambitionen är att vi ska bidra till att komma bort från godtyckliga beslut och verka för att förutsättningarna ska vara samma i hela Sverige.

”Våldet har blivit mer komplext”

Efter att ha följt en nyligen avslutad valrörelse som delvis har handlat om den ökade otryggheten i samhället ser Stiftelsen för Insats Skyddat Boende fram emot att jobba nära den nya regeringen och bidra med sin kunskap. Under det senaste året har Insamlingsstiftelsen upplevt ett ökat gehör från företrädare inom såväl politiken som för intresseorganisationer och kunnat positionera sig som en röst i debatten. Framöver är arbetet tänkt att intensifieras; Stiftelsen för Insats Skyddat Boende har nyligen öppnat ett 90-konto och förhoppningen är att medlen som samlas in ska bidra till att öka insamlingsstiftelsens räckvidd och förmåga att påverka.

– Våldsproblematiken i Sverige har blivit mer komplex under de senaste decennierna. Förut handlade mycket om våld i nära relationer medan vi idag behöver arbeta mycket bredare med flera målgrupper – alltifrån gängkriminalitet till partnervåld. För att lyckas med detta behöver vi ekonomi och för oss var det självklart att öppna ett 90-konto, säger Maria Fischer innan hon avslutar:

– Vi ser kraven på transparens som följer med 90-kontot som en trygghet för alla som vill stödja oss. Dessutom är det en kvalitetsstämpel som förhoppningsvis gör att fler får upp ögonen för vårt arbete.

Varje år ska organisationer med 90-konto skicka in sina räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll som följer upp att de insamlade pengarna går till rätt saker. Minst 75 procent av de totala intäkterna ska gå till ändamålet och högst 25 procent får gå till kostnader för insamling och administration. En årsredovisning ska upprättas som ska granskas av en auktoriserad revisor. I förvaltningsberättelsen ska det tydligt beskrivas hur organisationen har arbetat med sitt ändamål, vilka resultat som har uppnåtts och vilken effekt de har haft.

Läs mer på www.insamlingskontroll.se

Lena Hörnblad, 08-783 80 61, lh@insamlingskontroll.se