Stiftelsen Lean On Me har beviljats 90-konto

Stiftelsen Lean On Me har beviljats 90-konto

Med målsättningen att stötta, stimulera och förbättra livskvaliteten för barn och ungdomar grundades Stiftelsen Lean On Me i början av 2021. Nu har stiftelsen beviljats 90-konto av Svensk Insamlingskontroll.

– Ett 90-konto är en grundförutsättning för att kunna bedriva vår typ av verksamhet. Det blir startskottet för vår stiftelse och jag är så glad över att komma igång, säger Peder Karlsson, ordförande och medstiftare av Lean On Me.

Sedan ungefär 10 år tillbaka har entreprenören Peder Karlsson arbetat med välgörenhet och arrangerat olika event för att stötta utsatta barn i Sverige. Bland annat har han samarbetat med välgörenhetsorganisationer som Min Stora Dag och Barncancerfonden, och dessutom varit med och grundat ett av Sveriges största bilevent – Stora Barndagen. Under eventet hålls auktioner där insamlade medel går till välgörenhet och förra året samlades drygt 1,6 miljoner kronor in. För att kunna arbeta ännu mer riktat med att stötta barn som har det svårt stiftade Peder, tillsammans med entreprenören Henrik Sandell, Stiftelsen Lean On Me i början av året. Syftet med stiftelsen är att förbättra livskvaliteten för barn som genom olycka, sjukdom eller social misär har fått en hård start i livet. Pengarna ska i första hand samlas in via gåvor från privatpersoner, varför stiftelsen ansökte om ett 90-konto hos Svensk Insamlingskontroll.

– Vi skulle inte ens fundera på att starta Lean On Me utan att ha ett 90-konto på plats, det är verkligen en kvalitetsstämpel som gör att givarna kan känna sig trygga. Jag gillar att det finns ett strikt regelverk bakom 90-kontot, vilket bidrar till att det inte kan uppstå några frågetecken kring vad vi gör. Det är en väldigt viktig del av vårt arbete och det känns fantastiskt att vi har fått grönt ljus, säger Peder Karlsson.

Startar fadderverksamhet

Utöver att anordna olika typer av event för att stötta utsatta barn kommer Lean On Me att utveckla ett faddernätverk under det kommande året. Faddrarna kommer sedan att matchas med barn som har liknande bakgrund som faddern. Målet är att erbjuda barnen en trygg förebild och möjlighet till stöd av en person som har varit i en liknande situation. Lean On Me är precis i startgroparna av sin resa, men Peder Karlsson är övertygad om att stiftelsen i framtiden kommer att bli en av stora välgörenhetsorganisationerna för barn.

– Nu när vi har beviljats 90-konto trycker vi på startknappen på riktigt. Jag ser Lean On Me som en fantastisk verksamhet som kommer att kunna hjälpa otroligt många människor. För mig är det här en dröm som har gått i uppfyllelse och jag är så glad över att få vara med och bidra till en bättre tillvaro för barn som har hamnat i otroligt svåra situationer, avslutar Peder Karlsson.

Lena Hörnblad, 08-783 80 61                                                           lh@insamlingskontroll.se