Svenska Djurskyddsföreningen öppnar 90-konto – ”en kvalitetsstämpel"

Svenska Djurskyddsföreningen öppnar 90-konto – ”en kvalitetsstämpel"

I snart 150 år har Svenska Djurskyddsföreningen arbetat för tama och vilda djurs rättigheter i Sverige. Föreningen bidrar varje år med stora belopp till forskningen och samarbetar med svenska politiker för att höja djurens status. Nu öppnar den anrika föreningen ett 90-konto för att göra det lättare för fler att engagera sig i verksamheten.

När den Svenska Djurskyddsföreningen grundades 1875 hade djuren generellt betydligt lägre status i samhället än vad de har idag. Många for illa och en av föreningens första initiativ var att opinionsbilda kring djurtransportfrågor för att, bland annat, bidra till att minska ovärdiga transporter i överfulla tågvagnar. Idag ser frågorna annorlunda ut, men engagemanget är lika stort som för 150 år sedan. Verksamheten är uppdelad i fyra områden: Lantbrukets djur, djur inom forskning och pälsindustri, sällskapsdjur och vilt. Under de senaste åren har extra vikt lagts vid lantbrukets djur och sällskapsdjur – i synnerhet frågan om hundsmuggling.

– Idag är det ofta mer lukrativt att smuggla hundar än narkotika. Risken för att åka fast är låg och straffen för de som gör det är inte särskilt kännbara. Vi jobbar brett med den här frågan för att bidra till att lagstiftningen skärps samtidigt som kontrollerna blir effektivare, säger Niklas Lundberg, kanslichef på Svenska Djurskyddsföreningen, och fortsätter:

– Jämfört med andra länder har Sverige kommit långt i många frågor kring djurens rättigheter och välbefinnande, men det finns mycket kvar att göra.

Donerar till forskningsprojekt

Utöver att opinionsbilda för djurens rätt till värdiga liv fungerar Svenska Djurskyddsföreningen som remissinstans för djurrelaterade frågor åt svenska myndigheter. Dessutom skänker föreningen ekonomiska medel till utvalda forskningsprojekt och initiativ. Under det senaste året har bland annat Sveriges Lantbruksuniversitet tagit emot miljonbelopp för forskning om andningsproblem hos hundar med kortnosig huvudform. Donationerna är främst finansierade av privatpersoner som skänker pengar Svenska Djurskyddsföreningen genom gåvor och testamenten, men framöver tillkommer ett nytt sätt att stödja verksamheten. Svenska Djurskyddsföreningen har nyligen öppnat ett 90-konto hos Svensk Insamlingskontroll och förhoppningen är att satsningen ska locka fler att bidra.

– Vi förväntar oss inte att 90-kontot ska öka våra intäkter, men förhoppningsvis kan det bidra till att vi får möjlighet att arbeta långsiktigt på ett annat sätt än vi kan göra idag när donationerna kommer stötvis. Men framför allt är det en kvalitetsstämpel; att det är någon annan som granskar hur vår insamling kom till och inte bara våra medlemmar. Vi ser det som garanti på att det är seriös förening som man kan lita på, avslutar Niklas Lundberg.

Lena Hörnblad, 08-783 80 61, lh@insamlingskontroll.se