UtbildningsStiftelsen öppnar 90-konto

UtbildningsStiftelsen öppnar 90-konto

Nystartade UtbildningsStiftelsen vill tillgängliggöra kunskap och erbjuda fler möjligheten att förverkliga sina utbildningsdrömmar. Intresset har visat sig vara stort och stiftelsen delar redan ut ett stipendium i veckan. Ambitionen är att öka takten framöver och nu öppnar UtbildningsStiftelsen ett 90-konto för att bjuda in fler att engagera sig i verksamheten.

Runt om i Sverige funderar människor mitt i livet på hur de kan ta nästa steg och få ut mer av det. För många är svaret att vidareutbilda sig. Vissa får möjligheten att göra det genom sin anställning och några har råd att betala själva, men för många förblir det en dröm. Det vill UtbildningsStiftelsen ändra på genom att dela ut utbildningsstipendier till sökande från hela Sverige. Gensvaret har inte väntat på sig och drygt ett år efter att verksamheten grundades delar stiftelsen ut ett stipendium varje vecka.

– Vi är väldigt glada över intresset. Många drömmer om att ta steget till ett nytt drömyrke, sitt nästa utvecklingssteg eller att förkovra sig i allmänhet. Nu vill vi skala upp allting och hjälpa ännu fler. Vår ambition med mer finansiering är öka takten och att på sikt dela ut ett stipendium varje dag, säger Jonas Cederström, stiftare av UtbildningsStiftelsen, och lägger till:

– Vårt mål är att på så många sätt som möjligt bidra till att tillgängliggöra kunskap för fler genom att vara en brygga mellan kunskapsbärare och de som vill lära sig. Det ska vara naturligt och möjligt att lära sig mer för alla i samhället.

Vill stimulera unga i matematik

Vid sidan av stipendieverksamheten driver UtbildningsStiftelsen långsiktiga projekt som leder till riktig förändring och varaktig verksamhet, som på olika sätt höjer kunskapsnivån i samhället och bidrar till att fler når sina utbildningsmål. Än så länge har de kommit längst med ”Mattebok för Snabblärda”. Matteboken riktar sig till elever i årskurs 4–6. Tanken är att motverka att talangfulla elever blir understimulerade och i förlängningen bidra till att höja kunskapsnivån i Sverige.

– Vi behöver få fram fler ungdomar som är duktiga på matematik när de kommer till universitet och högskolor för att Sverige ska fortsätta vara konkurrenskraftigt internationellt. Det är jätteviktigt för IT-utveckling, forskning och många andra områden. Vi ser att många hållbara lösningar kommer från individer som är duktiga på matematik och vi vill bidra till att de blir fler. Vi är i början av projektet och har kontakt med flera skolor, forskare och lärare som är ivriga att vara en del av det, säger Carlos Rodriguez, UtbildningsStiftelsens ordförande, och fortsätter:

– Sedan har vi mycket mer som vi vill göra i takt med att vi bygger stiftelsens ekonomiska resurser. Det finns alldeles för mycket forskning och annan kunskap som inte implementeras.

Öppnar 90-konto för att ta nästa steg

Hittills har verksamheten drivits genom bidrag från privata donatorer, men för att kunna dela ut fler stipendier och sjösätta nya projekt behövs andra och fler insamlingskanaler. Det är en av anledningarna till att UtbildningsStiftelsen ansökte om ett 90-konto som nu har beviljats av Svensk Insamlingskontroll.

– Vi är jätteglada över att få öppna ett 90-konto och för oss innebär det nästa steg som organisation. Nu kan vi öppna upp för företagssamarbeten och bjuda in allmänheten att bidra till stiftelsen. Med den kvalitetsstämpel som 90-kontot bidrar med vet alla att vi bedriver en seriös verksamhet där pengarna går till ändamålet, avslutar Carlos Rodriguez.

Lena Hörnblad, 08-783 80 61 lh@insamlingskontroll.se