En historisk dag för svensk padel!

En historisk dag för svensk padel!

Det är med stor glädje och ödmjukhet vi tagit emot beskedet att Riksidrottsmötet valt in Svenska Padelförbundet som medlem i Riksidrottsförbundet.

Det är en historisk dag för svensk padel. Medlemskapet i Riksidrottsförbundet är den enskilt viktigaste historiska händelsen för svensk padel. Vi firar beslutet med stolthet och ser fram emot att samarbeta med hela den svenska idrottsrörelse, säger Tomas Andersson, förbundsordförande och Calle Åkesson, verksamhetschef för Svenska Padelförbundet.

För Svenska Padelförbundets styrelse har medlemskap i RF varit den viktigaste frågan att arbeta med. Vi är väldigt glada över detta historiska beslut. Vi är extra glada över att ha samsyn med övriga racketsporter om att padeln är en egen unik sport. Vi ser fram emot att samarbeta med de övriga racketförbunden och för att tillsammans kunna stärka den svenska racketsporterns attraktivitet och utveckling, säger Tomas Andersson.

För svensk padels utveckling är medlemskapet i Riksidrottsförbundet avgörande för vår fortsatta utveckling. Svenska Padelförbundet får med medlemskapet förstärkning av både ekonomiska resurser och kompetens. För våra föreningar och för barn- och ungdomsverksamheten kommer detta lägga grunden för en fortsatt stark utveckling och möjliggör att fler kommer kunna spela padel framåt, säger Calle Åkesson.

"Padel för alla, genom hela livet”

Kent Persson

”Padel för alla, genom hela livet”

Förbundet huvudsakliga uppgifter är att leda utvecklingen inom padel framåt genom proaktivt arbete. Förbundet arbetar aktivt med att sprida kunskap om sporten, öka intresset bland samhällets alla grupper och framhäva sportens alla sidor.

Svenska Padelförbundet