Gå direkt till innehåll

Glädjande besked för Svensk Padel

Det är med stor glädje och ödmjukhet vi tagit emot beskedet att Riksidrottsförbundets styrelse föreslår att bifalla Svenska Padelförbundets ansökan om att få bli medlemmar i Riksidrottsförbundet.

Det är en historisk dag för svensk padel. Ett blivande medlemskap i riksidrottsförbundet, om riksidrottsmötet bifaller styrelsens förslag, är den enskilt viktigaste händelsen för svensk padel. Vi firar beskedet med stolthet och ser fram emot att möta hela idrottsrörelsen på riksidrottsmötet för att förhoppningsvis bli invalda, säger Tomas Andersson, förbundsordförande och Calle Åkesson, verksamhetschef för Svenska Padelförbundet.

Vi är tacksamma och ödmjuka för förslaget om att vi nu ska bli medlemmar. För Svenska Padelförbundets styrelse har medlemskap i RF varit den viktigaste frågan att arbeta med. Med förslaget till bifall på vår ansökan ser vi fram emot ett gott samarbete med hela idrottsrörelsen, säger Tomas Andersson.

För svensk padels utveckling är ett medlemskap i Riksidrottsförbundet helt avgörande. Svenska Padelförbundet får med medlemskapet förstärkning av både ekonomiska resurser och kompetens. För våra föreningar och för barn- och ungdomsverksamheten kommer detta lägga grunden för en fortsatt stark utveckling, säger Calle Åkesson.

Vi är extra glada över att ha samsyn med övriga racketsporter om att padeln är en egen unik sport. Vi ser fram emot att samarbeta med de övriga racketförbunden och för att tillsammans kunna stärka den svenska racketsporterns attraktivitet och utveckling, säger Calle Åkesson.

"Padel för alla, genom hela livet”

Calle Åkesson

Presskontakt Verksamhetschef 073-183 98 54
Kent Persson

”Padel för alla, genom hela livet”

Förbundet huvudsakliga uppgifter är att leda utvecklingen inom padel framåt genom proaktivt arbete. Förbundet arbetar aktivt med att sprida kunskap om sporten, öka intresset bland samhällets alla grupper och framhäva sportens olika sidor.

Svenska Padelförbundet