Ikeas nya logotype och en uppdaterad variant signerad MonsterDesign.

Märklig proportion på Ikeas nya logotyp

IKEA:s klassiska blågula logotyp har väl nästan kultstatus och har sett i princip likadan ut sedan 60-talet. När man nu har gjort en redesign av den så är vi många som förvånas över att man inte passar på att göra den i en proportion som är anpassad för både digitalisering men även det gyllene snittet som grafiker med endast grundläggande kunskaper arbetat med i århundraden.

När det kommer till uppmärksamhetsvärde så skall en logotype i perfekt proportion inte bör vara mer än dubbelt så bred som den är hög. Logotypen har nu smyglanserats då den på ett föredömligt sätt skall kunna ersätta den gamla utan att allt marknadsföringsmaterial behöver ersättas. Ikeas nya logotype är således 2,5 x bredare än den är hög, proportion 2,5 x 1. Vi på MonsterDesign roade oss med att göra ett förslag som i stället har proportionen 2 x 1. Att den blir lättare att läsa och får högre uppmärksamhetsvärde är odiskutabelt.

Rent estetiskt kan man naturligtvis diskutera typografi i all oändlighet men faktum kvarstår att med MonsterDesigns förslag så ökar uppmärksamheten med 25 %. Det är ren matematik. Sedan är det bara att addera det gånger alla sammanhang logotypen exponeras globalt gånger x den tidrymd som uppstår innan logotypen justeras nästa gång.

Vårt resonemang är således att man skulle passat på och tagit tillfället i akt att även justerat typografin en del i och med att mellanrummen i framför allt bokstaven "E" fortfarande kommer att vara krävande vid brodyr samt när logotypen förekommer i mindre storlekar inte minst i digitala kanaler men även i print.

En riktigt pikant detalj är att den pinsamma spärrningen mellan "I" och "K" nästan har förstärkts i den nya logotypen så att ett otränat öga nu kan läsa I KEA.
Okej, vi kommer aldrig att vara snälla här på MonsterDesign men här om någonstans får man faktiskt tycka vad man vill. Det som är lite märkligt i kråksången är att detta grafiska kadaver lanseras samtidigt som verksamheten varit utan marknadschef i ett år.

Ingvar kanske inte skulle vara helt nöjd med utfallet och resultatet är väl ingen direkt katastrof. Men ibland, inte minst när man skall förnya sin grafiska identitet, så kan det vara bra att släppa på prestigen och våga fråga runt lite.

Om MonsterDesign
MonsterDesign är en ny tjänst skapar och uppdaterar logotyper och grafiska profiler. Detta är möjligt genom att vi har ett antal byråer och fristående designers anslutna till tjänsten som samarbetar i projekten.
Som uppdragsgivare får du kostnadsfria förslag på uppdateringar av er logotype samt alltid fasta priser på övriga uppdrag.
Vår målgrupp är i första hand svenska företag och organisationer som behöver förstärka och tydliggöra sin grafiska identitet.

Kontakt: Joe Formgren
Mobil: +46 70-679 79 00