AssistansPartner utvecklar och expanderar

AssistansPartner utvecklar och expanderar

Carina Källberg och Veronica Stjärnström driver AssistansPartner AB sedan maj 2008. Carina med tidigare erfarenheter som personalutvecklare och hälsopedagog medan Veronica tidigare har jobbat med personlig assistans inom intensivvården och med rekrytering till försvarets utlandsstyrka. Nu har de utökat sin verksamhet genom en spännande sammanslagning med Norr Assistans och Marias Assistans som inte bara ger en större organisation, med fler kunder och anställda, utan även en utökad kompetens. Företaget jobbar nu vidare på att utveckla och återinvestera kvalitativt för framtida tillväxt.

– För att kunna konkurrera med de riktigt stora företagen öppnar vi upp för att fortsätta att gå samman med flera mindre företag så att vi skapar de resurser som behövs för att kunna utveckla vår företagskultur och stärka vår redan breda kompetens, berättar Veronica.

AssistansPartner erbjuder personlig assistans till privatpersoner med funktionshinder och från september även Hushållsnära tjänster. Från att ha enbart funnits i Gävle och Falun, så har företaget utökat och finns nu utspritt med kunder och personal även i Stockholm, Uppsala, Skellefteå, Sandviken, Hofors och Enköping.

Ulf Delén och hans dotter Karin från Norr Assistans är två av de som valt att gå samman med AssistansPartner. Ulf kommer att arbeta med kvalitetsutveckling och Karin som jurist. Karin har dessutom en unik erfarenhet inom sitt område genom sin egna funktionssättning. Ulf är positiv till sammanslagningen och säger att det ger en möjlighet att utveckla konceptet med den personliga assistansen för verksamhetens kunder.
– Min drivkraft är att skapa ett kvalitetssystem som verkligen är till gagn för kunden, berättar Ulf. Vi vill mycket och genom den här sammanslagningen kan vi tillsammans göra det möjligt.

Maria Benterud kommer att agera verksamhetsledare för både personlig assistans och hushållsnära tjänster. Hon har tidigare drivit egen verksamhet i sitt företag Marias Assistans och även varit verksamhetschef för personlig assistans inom Gävle kommun.
– Jag ser det som här som en stor möjlighet att få vara med och förverkliga de positiva tankar och idéer som AssistansPartner står för.

AssistansPartner återinvesterar i företaget för att kunna skapa nya möjligheter för såväl kunder som personal. Vad det gäller närhet och lyhördhet gentemot kunderna så är vår relativa litenhet en stor fördel, kanske framförallt i jämförelse med Sveriges tre största assistansföretag som idag ägs av svenska och utländska riskkapitalister.

Privatiseringen av personlig assistans möjliggjordes genom lagen som trädde i kraft redan 1994 men har de senaste åren börjat ta fart på allvar. Det innebär ingen kostnad för kunden att välja ett privat alternativ istället för ett offentligt utan det är tvärtom en rättighet att välja en anordnare som den är nöjd med. I dagsläget är marknaden uppdelad i ungefär lika stor del mellan kommunerna och de privata aktörerna tillsammans. Dessutom väljer allt fler kommuner att lägga ut tjänsten på entreprenad.

– När våra kunder får välja mellan oss och den kommunala omsorgen är det en stor konkurrensfördel att vi kan garantera att våra kunder får välja sina personliga assistenter själva, så att de får personer de verkligen trivs med, säger Carina.

Inför framtiden ser de en fortsatt tillväxt.
– Vi är redo att ta in fler kunder och vi är ständigt i behov av nya duktiga assistenter liksom att hitta fler strategiska samarbetspartners och kanske även blivande kompanjoner, hälsar Carina.