Kanadensiskt kunskapsföretag med koppling till Vita huset inleder samarbete med Gävleföretag

Det Gävlebaserade företaget Maya Global Enterprise Solutions meddelar att man inlett ett unikt samarbete med det kanadensiska utbildningsföretaget Bluedrop. Tillsammans har man skapat ett program som kommer att hjälpa kvinnliga företagare att utveckla sin verksamhet och starten kommer att ske med omedelbar verkan i Gävleborg med ett pilotprogram.

Samarbetet går ut på att Bluedrop kommer att använda MG Enterprises varumärkesskyddade metodik Nüwa tillsammans med sin egen eLearning-plattform CoursePark för att utveckla och leverera kritisk färdighetsträning till kvinnliga företagare i Europa och att starten sker i Sverige. Målet är att utöka programmet till tusentals kvinnliga företagare och deras anställda för att hjälpa dem att utöka sin verksamhet. Bluedrop kommer i sin tur att kunna använda sig av Maya Globals program Swedish Speed of Execution och Nüwa-metodik.

Partnerskapet blir startskottet för Bluedrops framtida marknadsexpansion i resten av Europa.
– Vi är mycket glada över att få applicera vårt program till kvinnliga småföretagare i Sverige, säger Emad Rizkalla, grundare och vd av Bluedrop. Det är glädjande att det arbete vi gör med kvinnliga företagare i USA och Sydamerika fortsätter att ge oss möjligheter att göra en skillnad även på nya marknader. Vi har analyserat den europeiska marknaden en längre tid och detta partnerskap är ett positivt första steg mot att förverkliga dessa ambitioner.

- Vi på Maya Global är mycket glada över det strategiska partnerskapet med Bluedrop, säger Dr Ann-Christine Langselius, vd och grundare av Maya Global Enterprise Solutions AB. Att vi kan erbjuda Bludrops webbaserade program i vår produktportfölj till svenska kvinnliga företagare, entreprenörer och innovatörer kommer att betyda mycket. Det är extra kul i och med att vi redan har ett par projekt på gång här i Gävleborg som omfattar ett drygt femtiotal kvinnliga entreprenörer. Där har landshövding Barbro Holmberg, och Maya Globals managing partner tillika COO Dr. Thomas Cellucci, som även arbetar med president Obama avseende teknik och kommersialisering, gett mycket bra stöd till företagarna. De aktuella projekten är ”Kvinnliga affärsutvecklingsprojektet" och "Nüwa International Business Development”. Det skall bli mycket spännande att börja implementera det här verktyget i deras verksamhet och förstärka kompetensutvecklingsprocessen omgående. Vi erbjuder därigenom en helt ny möjlighet att hjälpa kvinnliga företagare att bli mer konkurrenskraftiga i både i Europa och globalt.

– Vår mission är att bli världens plattform för att förvärva de kunskaper människor behöver för att hitta ett jobb och utvecklas för att komma framåt, säger Rizkalla. Längs vägen har vi upptäckt att vi också har skapat en kraftfull plattform för att hjälpa småföretagare och entreprenörer. Vi har redan gjort en skillnad för tusentals företagare och ser fram emot att göra samma sak i Sverige och hela Europa.

Om Bluedrop
Bluedrop Performance är en innovatör inom utbildning på arbetsplatsen för individer, företag, militär personal och den offentliga sektorn. Med sex kontor och över 100 anställda har Bluedrop nyligen erkänts som en av Top 3 eLearning företagen i Kanada av Backbone Magazine i deras "bästa av allt inom kanadensisk teknik". Bluedrop ingår även i Clinton Global Initiative America (CGI) för kvinnliga entreprenörer där den har vunnit pris för bästa program för kvinnliga entreprenörer. Bluedrop deltog i måndags, den 23 september, i Vita husets möte i New York avseende Equals Futures Partnership.
För mer information se: www.bluedrop.com

Om Maya Global Enterprises Solutions AB
Maya Global har skapat ett av Sveriges kanske främsta affärsprogram som heter Swedish Speed of Execution (So2E) som använder sig av den egenutvecklade och beprövade Nüwa-metodiken samt Due Diligence verktyget för att underlätta innovation, affärsmodeller, finansiering, styrelse/ledning och personligt ledarskap. Konceptet bygger på ett Offentlig Privat Samverkan (OPS) dvs förstärker samarbetet mellan myndigheter, företag samt högskolor och universitet som ligger både nationellt och internationellt. Genom samverkansprocessen ökar innovationskraften, vilket gynnar såväl små som stora företag.
För mer information se: www.maya-global.com

För mer information kontakta:

Ann-Christine Langselius
CEO MG Enterprise Solutions AB
Box 6052800 06 Gävle Sweden
www.maya-global.com
Mobile: +46 733 744 758
Email: a.langselius@maya-global.com

Bildtext: Från vänster till höger: Nina Barzey, Lina Lotta Lundberg, Agnetha Påhlin, Ann-Christine Langselius, Julia Öhman Persson, Bibbi Mineur och Leena Bergander.