Min 80-åriga kryssning genom livet postumt

Min 80-åriga kryssning genom livet postumt

Entreprenör och pionjär ger ut sina memoarer postumt

Nyligen bortgångne Rune Jonsson, tidigare bosatt i Gävle, var en välkänd profil inom transportbranschen, han hann precis göra men inte lansera sin biografi: ”Min 80-åriga kryssning genom livet”.  I boken ger denne entreprenör och äventyrare en tillbakablick över ett långt och innehållsrikt liv, bland annat åren som grundare och VD för FMT, Förenade Möbeltransportörer. Boken skildrar många spännande händelser, och personliga möten med människor, kända som okända.

Rune Jonsson föddes 1929 och växte upp i den ångermanländska fjällbyn Lövåsen. Livsförhållandena var knappa och han fick tidigt lära sig arbeta och ta ansvar. Näsan för affärer väcktes tidigt, när han som 14-åring ensam skickades till Stockholms skärgård för att på auktion köpa möbler till familjens nya hus. Yrkeslivet har sedan varit brokigt; från cykelbud, sjöman, skutskeppare och åkare till grundare av och VD för Förenade Möbeltransportörer och olika företagsbedrifter i norrländsk glesbygd.

Rune Jonsson har i princip bedrivit egen verksamhet under hela yrkeslivet, som han först lämnat vid fyllda 80 år. Äventyr, utmaningar och nytänkande har varit ledstjärnorna genom åren. Transportbranschen blev dock huvudnäringen; alltifrån frakt av jordgubbar med fraktbåtar från Möja, långtradartrafik till först Finland, sedermera ut i Europa, UD-bohag till ambassader i Teheran och Kairo till välbeställda svenskars flyttningar till Spanien under 70-talet.

Engagemanget för att förbättra mindre glesbygdsåkares konkurrenskraft, ledde till bildandet av SEFAB, Samverkande Expressföretag, sedermera FMT - en unik och tidig form av nätverksbyggande. Under ett par decennier innehade FMT avtal med Byggnadsstyrelsen och utförde alla bohagsflyttningar för bland annat statligt anställda.

Rune lämnade transportbranschen på nittiotalet, men istället för ett lugnt pensionärsliv valde han att köpa upp en halv by i Graninge Bruk. Efter några år som flyktingförläggning, förverkligades drömmen om en hotell- och konferensanläggning. Senare även ett kultur- och upplevelsecentrum i Graninge Bruk, som Jonsson köpte av Eon 2004.

Rune Jonsson har alltid varit en orädd och egensinnig person som gått sina egna vägar. Han lämnar ingen oberörd och har onekligen betytt mycket för transportbranschen och glesbygden i Västernorrland. Rune somnade in onsdagen den 15 juni, men lät hälsa från sjuksängen att han var mycket nöjd med sitt spännande liv och stolt och glad över att ha fått se sina memoarer i tryck.

”Min 80-åriga kryssning genom livet” kan beställas genom tirtransport@hotmail.com eller 070-6444769

Boken har 286 sidor, är rikt illustrerad med bilder och innehåller en DVD, bl a från invigningen i Graninge Bruk.

Priset är 300:- plus frakt 70:-.

Presskontakt: Agneta Jonsson - 070-4951675, agneta@vitality.se

Lars Jonsson – 070-5726404, lars@ttc-info.com