Miniutbildningar i marknadsföring för företagare

Miniutbildningar i marknadsföring för företagare

Kommunikationsbyrån Precis Reklam i Gävle har startat ett öppet utbildningsprogram i marknadsföring. Från att i några år bedrivit företagsanpassade utbildningar i bland annat hur man bygger varumärken och skriver pressreleaser har man nu tagit steget fullt ut och erbjuder ett öppet utbildningsprogram som omfattar sexton miniutbildningar uppdelat på fyra heldagar.

Där går man igenom varumärkesplattformen, kommunikationsplanering och hur man marknadsför sig för nätet med en sökmotoroptimerad hemsida som kommunikationsplattform.

– Det känns helt rätt att lägga upp det på det här viset, menar Joe Formgren, en av ägarna till Precis och grundare av utbildningsprogrammet. Speciellt då vi bedrivit företagsanpassade utbildningar några år och efterfrågan bara ökat i och med all den nya tekniken och det nya mediasamhället. Utan kunskaper kan det upplevas som helt omöjligt att nå igenom bruset men vi menar att införskaffar man bara nödvändiga kunskaper har det aldrig varit enklare och mer kostnadseffektivt att nå så många med de enorma möjligheter som internet ger med till exempel sociala medier och de olika nyhetsstjänsterna som etablerats. Kan man kombinera detta med grundläggande kunskaper inom varumärkesbygget, traditionell reklam och hur man gör kloka mediainvesteringar så kan vi garantera att våra kunders kommunikation förbättras mångfalt, hälsar Joe.

Utbildningsprogrammet är utformat för att hjälpa med verktyg och metoder som skapar en dubbelriktad kommunikation i dagens informationsdjungel. Information och träning i hantering av bland annat målgrupper, analysverktyg och grafisk design finns representerat i utbildningsprogrammet.

– Faktum är att genom att utbilda våra kunder och skapa förståelse för kommunikationsarbetet så spar de både tid och pengar då de kan göra effektivare upphandlingar och får full kontroll över sin kommunikationsplan. Det är verkligen en ny kul utmaning att på detta sätt få paketera och dela med mig av mina 30 års erfarenheter i en bransch som har förändrats så radikalt. Vi går igenom praktiska exempel från vår lokala marknad till globala brands liksom att deltagarna får arbeta med både storytelling, publicera pressreleaser och att lägga upp sidor och grupper på Facebook.
Det är också ett forum för utbyte av erfarenheter samt frågestund med högt i tak där ingen fråga är för dum, eller svår! Nivån kan man beskrivas som ett spektrum mellan gymnasial grundnivå till konsultation för styrelserum. Syftet med utbildningarna är att deltagarna med nya insikter skall göra fler och bättre affärer och därigenom öka värdet på sin verksamhet.

En organisations kommunikationsarbete berör både ledning och styrelse så Precis rekommenderar att fler än en person från varje verksamhet deltar.
– I den bästa av världar medverkar både ägare, vd samt representer från marknad-, respektive försäljningsavdelning för att man skall få samma syn och kunskap när man sedan skall implementera de nyvunna kunskaperna i den egna organisationen och till marknaden, förklarar Joe.

Första omgången av programmet går under fyra torsdagar i februari och som deltagare kan man välja att anmäla sig antingen till de enskilda miniutbildningarna man finner mest intressant eller till de heldagar som var och en innehåller fyra olika miniutbildningar inom unika ämnesområden.

Kursprogram:

9/2 Kommunikationsplanering
Målgruppsanalys
Mediaplanering
PR-planering
Pressreleaser

16/2 Redo för nätet
Hemsidan
Nyhetsbrevet
Internkommunikationen

23/2 Internetmarknadsföring
Kanaler och möjligheter
Sociala medier
Annonsera på nätet

Framtida datum: Varumärkesplattformen
Varumärket
Kommunikationsprogrammet
Storytelling
Grafisk design

Utbildningarna leds av Joe Formgren, Creative Director på Precis Reklam. Han har 30 års erfarenhet från reklambranschen och har även startat och drivit nöjesetablissemang, gett ut tidningar och böcker samt etablerat digitala publiceringssystem och nyhetstjänster. Miniutbildningarna tar cirka två timmar och sker med personal från byrån och i nätverket på plats så att ni som deltagare aktivt får handledning och i praktiken får skriva och publicera pressreleaser och starta Facebooksidor med mera. Utbildningarna sker i Templet, centralt beläget i Gävle 300 meter från Gävle Centralstation.

För mer information om utbildningarna se:

Om Precis Reklam