Birgitta Persson, ägare och kursledare på TextilDesignSkolan och Per Norling utanför Yllefabriken i Järbo.

TextilDesignSkolan etablerar sig i Yllefabriken i Järbo, Gästriklands Gnosjö

Det är med stor entusiasm och en stark förankring i den svenska textilhistorien som TextilDesignSkolan i Sandviken AB meddelar sin nystart och etablering i Yllefabriken i Järbo utanför Sandviken nu i december. Denna historiska milstolpe markerar återkomsten av ett blomstrande textilcentrum i hjärtat av Gästrikland.

TextilDesignSkolan i Sandviken AB har sina rötter i en lång och stolt tradition av textilutbildning som sträcker sig tillbaka till 1960-talet. Med ett varierat utbud av helgkurser, fortsättningskurser och grundkurser inom mode-textil och design, har skolan lockat elever med olika intressen och ambitioner. Efter en framgångsrik nystart år 2023, med fullbokade kurser, är skolan nu redo att ta det nästa stora steget och flytta sin verksamhet från Storvik till den idylliska orten Järbo.

Birgitta Persson, ägare och kursledare på TextilDesignSkolan, delar sin entusiasm: "Jag är övertygad om att Järbo är den perfekta platsen för vår skola. Den rika textila historien och den kreativa atmosfären här kommer att ge våra elever en unik inblick i textilbranschen. Vi är redo att fortsätta vår tradition av högkvalitativ utbildning och ser fram emot att växa tillsammans med Järbo."

På grund av upprepade sanitära problem och återkommande översvämningar i sina tidigare lokaler i Storvik, stod TextilDesignSkolan inför en akut behov av nya lämpliga utbildningslokaler. Det var i denna kritiska situation som möjligheten att etablera skolan i Yllefabriken i Järbo uppstod som både räddning, logisk position och en riktigt bra nystart inför det nya året.

I Järbo har textila traditioner funnits sedan 1890-talet. Yllefabriken var hjärtat av samhället och sysslade med garntillverkning, beredning, färgning och vävning. Under 1960-talet inriktades verksamheten huvudsakligen på garn, särskilt för möbeltyger, mattor och gardiner. Med Karl-Erik Blomberg i spetsen, och senare hans barn, växte företaget till det vi känner det som idag. De skapade bland annat det välkända raggsockgarnet Raggi, som har värmt tusentals fötter under många år. Idag är de en av de främsta leverantörerna på marknaden för garn och tillbehör till stickning och virkning.

TextilDesignSkolan i Järbo kommer att erbjuda en rad olika kurser som riktar sig till en bred publik. Per Norling, ägare av Yllefabriken Fastighets AB, berättar: "Vi är glada över att välkomna TextilDesignSkolan till Yllefabriken. Vår vision är att skapa ett levande företagshotell där olika verksamheter kan samverka och inspirera varandra. Att ha en textilskola här kommer att berika vårt utbud och ge möjligheter till kreativitet och innovation."

För de som längtar efter en aktiv helg i naturen finns möjligheten att kombinera skidåkning eller vandring i Kungsberget med en spännande kurs i trikåsömnad samma helg. Detta ger en unik möjlighet att förena fritidsintressen med kreativitet och lärande.

Etableringen av TextilDesignSkolan i Yllefabriken i Järbo är en återkomst till Gästriklands textila rötter. Med en gedigen historia och en stark fokus på hållbarhet och kvalitet, har skolan och dess nya hem i Järbo alla förutsättningar för att blomstra och utvecklas tillsammans. Detta är en spännande tid för textilutbildningen i regionen och ett tecken på att den svenska textilindustrin fortsätter att blomstra.

För ytterligare information och förfrågningar om kurser vänligen kontakta:
Birgitta Persson
info@textildesignskolan.com

För mer information se

Om TextilDesignSkolan
Svenska TextilDesignSkolan lär ut sömnad, mönsterkonstruktion, formgivning och design. Lokalerna är på en strategiskt belägen plats i Järbo, endast 10 minuter från Kungsberget i närheten av städer som Gävle och Falun med Sandviken, Ockelbo och Hofors som närliggande orter.
TextilDesignSkolan har en lång tradition av att utbilda inom området och grundades redan på 1960-talet. Det är en privat kursverksamhet i nya lokaler i Yllefabriken på Yllefabriksvägen 34 i Järbo.
Utbildningarna har endast behöriga textillärare till alla kurser och efter varje avslutad kurs ges ett intyg.
Man erbjuder tvådagars nybörjarkurser på helgerna, sedan en fortsättningskurs som även den är en tvådagars helgkurs.
Efter nybörjarkurserna har deltagarna bra grunder i sömnad för att fortsätta med andra kurser. Om deltagarna har motsvarande förkunskaper behöver de inte ta de två första kurserna.
Sedan kommer man att ha olika påbyggnadskurser och även fortsättningskurser med olika inriktningar.
TextilDesignSkolan lägger stor vikt vid att bevara den konserverade kunskapen inom svensk textilhantering.
Kurserna ger deltagarna grundläggande kunskaper i sömnadshantverk, mönsterkonstruktion, formgivning och design. Utbildningarna lämpar sig för både dem som vill arbeta med textil som yrke eller enbart som en hobby, men även de som t.ex. vill kunna skapa unika plagg av second hand objekt. Det finns massor att fynda där textil och skinn är av mycket högre kvalitet än det man ofta finner i handeln nu för tiden.
Hållbarhet och miljövänligt är en självklarhet för oss.