Ett levande musikliv kräver starka regionala institutioner

Statens ansvar för finansieringen av det regionala musiklivet har minskat de senaste tjugo åren. En starkare finansiering, ökad samordning och tydligare direktiv krävs för att garantera fortsatt nationell tillgång till professionell musik i hela landet.

Det konstaterar Svensk Scenkonst i sin rapport ”Från länsmusik till regional musik – utmaningar och behov i det nya samverkanslandskapet” som presenteras idag på det nationella musikmötet i Malmö.

-  Musikinstitutionerna utgör basen för det regionala musiklivet, och måste ges både strukturella, politiska och ekonomiska förutsättningar att fullgöra sina uppdrag. Att omfördela medel från institutioner till det sk fria musiklivet försvagar musikens infrastruktur, säger Ulrika Holmgaard, VD Svensk Scenkonst.

Rapporten beskriver de regionala musikuppdragens historia och nuvarande situation från tidigt 1970-tal till idag, inklusive effekterna av införandet av kultursamverkansmodellen, nedläggningen av Rikskonserter och bildandet av Statens musikverk. Den pekar på tre behov för de regionala musikinstitutionerna:

• En djupare förståelse från statliga och regionala beslutsfattare för institutionernas avgörande roll i Sveriges musikliv.
  • Ett större statligt ekonomiskt ansvar för den regionala musiken.
  • En nationell samordning mellan regioner och institutioner.

Rapportens slutsatser baseras på intervjuer av representanter för statliga och regionala kulturmyndigheter, regionala musikorganisationer och politiska företrädare i samarbetsrådet Regional Musik i Sverige (före detta Länsmusikens samarbetsråd), samt rekommendationer från en arbetsgrupp inom Svensk Scenkonst. Den har tagits fram i nära samverkan med representanter för Musikchefskollegiet (MCK) och med stöd av Statens musikverk.

Rapporten kan laddas ner här:

Presentationen av rapporten direktsänds här: http://www.svenskscenkonst.se/sv/aktuellt/livesandningar/

#franlansmusiktillregionalmusik

Ulrika Holmgaard, vd Svensk Scenkonst tel 070-108 57 57
Simon Junström, utredare/projektledare Svensk Scenkonst tel 070-863 38 92

Svensk Scenkonst är branschorganisation för företag inom musik, dans och teater. Vi representerar över 100 teatrar, orkestrar, operahus, danskompanier, länsmusikorganisationer, produktionsbolag och andra verksamheter inom den svenska scenkonsten. Svensk Scenkonst verkar för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för medlemsföretagen att bedriva en professionell verksamhet, både nationellt och internationellt.

Svensk Scenkonst - För professionella företag i scenkonstbranschen