Kampanj välkomnar publiken tillbaka till scenerna

Kampanj välkomnar publiken tillbaka till scenerna

Svensk Scenkonst och Svensk Live återlanserar kampanjen ”Live är livet” för att lyfta fram det breda utbudet av konserter och föreställningar efter pandemin.

Efter närmare två år av nedstängda och begränsade scener går Sveriges live- och scenkonstverksamheter mot ett rekordstort utbud av arrangemang under 2022. Flera scener upplever ett stort publiktryck sedan restriktionerna hävdes. Samtidigt köper många sina biljetter med kortare framförhållning än innan pandemin.

För att påminna om den glädje och gemenskap som liveupplevelser ger, återlanserar Svensk Scenkonst och Svensk Live kampanjen ”LIVE är LIVET. LIVET är LIVE”. Målet är att uppmuntra och stimulera fler att ta del av den levande scenkonst som återigen är öppen och tillgänglig för alla.

- ”Det är med glädje som vi välkomnar publiken tillbaka till ett stort och varierat kulturutbud. Kom ihåg att varje biljett som köps är ett stöd för arrangörer och producenter runt om landet! Kampanjen är ett resultat av samarbetet mellan Svensk Scenkonst och Svensk Live och det samarbetet kommer att fortsätta, säger Joppe Pihlgren, verksamhetschef för Svensk Live.”

Under pandemin har spelningar och föreställningar flyttats fram i olika omgångar samtidigt som nya har tillkommit. Det är en orsak till att Sveriges scener nu går mot ett rekordår vad gäller utbudet.

- ”Våra medlemmar erbjuder publiken ett fantastiskt stort och brett utbud i hela landet. Varje föreställning eller konsert är en unik händelse och det tillför någonting extra att få dela den upplevelsen med andra. Med kampanjen vill vi påminna om den härliga känslan av att ta del av scenkonst tillsammans, säger Mikael Brännvall, vd för Svensk Scenkonst.”

Kampanjen är producerad av Studio Leon&Chris och visas i sociala medier och på utomhusskärmar från den 22 augusti.