Konserthuschef ny ordförande för branschorganisation Svensk Scenkonst

Vid branschorganisationen Svensk Scenkonsts stämma idag valdes Stefan Forsberg, VD för Stockholms Konserthus, till ny ordförande. Stefan Forsberg ersätter Ingrid Dahlberg som varit ordförande sedan 2007.

Stefan Forsberg är VD för Stockholms konserthusstiftelse och Kungliga Filharmonikerna och har varit ledamot i Svensk Scenkonsts styrelse sedan 2004.

– Vi måste bli bättre på att argumentera för scenkonstens roll och betydelse i samhället. Våra medlemsföretag samlar eliten inom dans, teater och musik – det vill jag synliggöra mer. Samtidigt vill jag utveckla synen på den konstnärliga yrkesrollen. Jag vill också verka för att lyfta fram idéer som innebär att fler människor kommer i kontakt med högkvalitativ kultur. Ytterligare en självklar arbetsuppgift är att hitta en lösning på pensionsfrågan, säger Stefan Forsberg, ordförande.

Vid stämman valdes även följande personer till styrelsen: Mikael Brännvall, vice VD Kungliga Dramatiska Teatern, Dragan Buvac, VD Malmö Symfoniorkester, Karin Enberg, Teaterchef Norrbottensteatern, Birgitta Englin, VD Riksteatern, Kjell Englund, VD och konstnärlig ledare NorrlandsOperan, Benny Fredriksson, VD och teaterchef Stockholms Stadsteater, Peter Hansson, VD och teaterchef GöteborgsOperan, Magnus Holm, VD och teaterchef Regionteatern Blekinge Kronoberg, Philip Johnsson, ordförande Wermland Opera, Lars Nordström, 2a vice ordförande Kulturnämnden i Västra Götaland, Birgitta Svendén, VD och teaterchef Kungliga Operan, Åsa Söderberg, VD och konstnärlig ledare Skånes Dansteater, Agneta Villman, VD Villman Produktion, Helena Wessman, VD Göteborgs Symfoniker, Maria Weisby, Scenkonst Sörmland.

Svensk Scenkonst är branschorganisation för arbetsgivare i scenkonstbranschen och förhandlar branschens kollektivavtal och upphovsrättsliga avtal. Några av de frågor man driver är en förändring av branschens pensionssystem så att det liknar arbetsmarknadens parter i övrigt, yrkesväxling för särskilda yrkesgrupper, kompetensutveckling, tryggad ledarskapsförsörjning, god arbetsmiljö, en jämställd arbetsplats och lokal lönebildning.

Mer information om Stefan Forsberg samt högupplösta bilder finns på Stockholms Konserthus webbplats

Stefan Forsberg tel 070-786 02 50
Helena Faxgård tel 070-946 39 70